Snart skal vi ut og fly igjen. Men av alt vi som enkeltpersoner gjør, er flyreiser det verste mot klimaet.
For abonnenter
Bergensbanen er så vakker at den må noteres i «ting å gjøre før vi dør»–lista.
I 1931 la min oldemors søster, Trondheim-lærerinnen Anna Bjerkeseth, ut på et eventyr.
Verden virker liten når man flyr. Men la oss innse det; det er den ikke.
Vi kan resirkulere plastflasker og sykle på el-sykler til vi stuper. Unner vi oss noen ekstra flyreiser i året havner vi så langt nede på minussiden i CO2-regnskapet at ingenting vil få oss opp igjen.
Fly og klima
Filosof Arne Johan Vetlesen om hangen til å bagatellisere det personlige ansvaret for å fly.
Miljøverner, gründer og næringslivsleder Birgit Liodden skal lede en stor konferanse i Mumbai 20. mars. Hun ville teste om det går an å komme seg dit uten å fly. Nå kan du følge reisen hennes på Harvest.
Meninger
Hvor skal du reise? Nattog? Hva med barna? Hvor bor man? Vi har vært på interrail med fire barn. Her er våre 13 enkle råd.
Det er for billig å fly. Få flyr mer enn forskere. Norges ledende klimaforskningsuniversitet vil gjøre noe med det.
Må du ta langhelgen i New York?
REISE
Hva svarte sjefredaktøren da lesere gikk lei artikler om klimaødeleggende flyreiser til fjerne himmelstrøk?
Til Sverige
Sverige, med sommernetter like lyse som våre norske og med en lunefull sommer så frodig og vakker som bare den nordiske kan være, fortjener en sjanse. Her er reisetips for sommer-Sverige med tog.
Fly & klima
Flere og flere innser nå hvor lite bærekraftig det er å fly så mye som vi gjør i dag. Nå jobber et europeisk nettverk for at europeiske flyvninger kan erstattes med nattog. Les deres opprop her.
Klima & ansvar
Vi setter vår fremtid i fare, skriver det største antall forskere som noen gang har signert og formelt stilt seg bak en publisert tidsskriftsartikkel.
En mor får nok av familiens flyreisevaner - og prøver iherdig å lære barna at Norge er et fullkomment ferieland.
Blasert nordmann kjeder seg i syden og har angst for norgesferie.
En god nordmann dro til Zambia for å lære bort miljøvern. Bare på flyreisen dit svidde han av mer CO2 enn en zambier klarer på syv år.
Jeg har ikke ett minne fra mitt besøk i Louvre, annet enn fortvilelsen over at det var altfor mye å se.
Meninger
I biltrafikken er målet nullvekst, men i flytrafikken har Avinor fått som oppdrag fra regjeringen å skape vekst, skriver Matilde Løvvik