REISE

Svensk avis lanserer chartertog til Europa

Hva svarte sjefredaktøren da lesere gikk lei artikler om klimaødeleggende flyreiser til fjerne himmelstrøk?

Kritikken mot reiselivsstoffet i avisen økte. Noen av Dagens Nyheters lesere hadde gått lei avisens artikler om å fly, gjerne til fjerne himmelstrøk. Sjefredaktør Peter Wolodarski bet seg merke i kritikken.
- Leserne våre kritiserer i økende grad når vi rapporterer om reiser og transport. Mange mener det er for stort fokus på flyreiser. Vi har fundert mye på det i avisen: Kan vi gjøre noe annerledes?
Det kunne de. Sjefredaktøren og kolleger la en ambisiøs plan. Men først litt bakgrunn:
Tidligere kunne man ta nattog fra Stockholm til Hamburg. Nord-Europa var knyttet til det europeiske tognettet. -Men i dag må man regne med å bytte tog seks-syv ganger på samme reise. Et felles bookingsystem finnes ikke. Togreisen er ofte dyr, gjerne dyrere enn å fly. Det er blitt mer komplisert å ta toget ut i Europa.
Parallelt har flere oppdaget CO2-kalkulatoren. Av alt vi gjør, er flyreiser det mest belastende for klimaet og natur. Resirkulering, kjøttreduksjon og shoppe-stop kan spises opp av en enkelt flyreise til New York. Tog er en klimavennlig erstatter. Likevel har kontakten med Europa, via tog, blitt dårligere. Flere nattog og ruter er lagt ned.

Dette var noe av kjernen i møtene på Dagens Nyheter. Kan avisen bidra?
Avisredaktøren oppdaget at flere reiseselskap ønsker å satse på tog, men ennå tør de ikke ta risken. De fant et tysk togselskap (Euro Express) og et svensk reisebyrå (Världens Resor). Så begynte de å markedsføre ideen:

Vil avisens lesere bli med på chartertog fra Stockholm til Berlin, Wien, Verona og Venezia om Dagens nyheter ordnet med tog? Ombord ville sjefredaktøren selv stille, samt kulturredaktør Björn Wiman og Tyskland-korrespondent Lina Lund. Svaret fra leserne overveldet Wolodorski.
- Etterspørselen er enorm. På en drøy uke fylte vi et tog med 16 vogner og nesten 400 seter. Men interessen er større. Vi vurderer nå muligheten for å sette inn flere tog, sier han.
En ukes reise koster, medgir han, 20 tusen svenske kroner.
- Vi tok en million svenske kroner i risiko med prosjektet, og var usikre på mottagelsen. Men betalingsviljen er beviselig tilstede. Går det bra, vurderer vi å sette opp flere togreiser. Kanskje fire tog i året. Men vi må ta det steg for steg, bygge kompetanse og erfaring, før vi utvider, sier sjefredaktøren.

Selv om avisen opplever sterk interesse for ”chartertoget”, fikk Dagens Nyheter ikke napp hos Sveriges statlige jernbaneselskap. Wolodorski mener myndigheter nå må legge mer til rette for gode togforbindelser, også nattog, fremover.
- Det handler om politisk vilje. Noen må bestemme at man vil øke togtrafikken. I mellomtiden prøver vi å gjøre noe selv, sier han. En ting er sikkert:
- I august 2019 reiser vi.
Han oppfordrer Norge til å bli med. Kommer nordmenn seg med tog til Malmö, kan man reise sammen, sier han og kaster hansken til sin venn og kollega, Aftenposten-sjefredaktør Espen Egil Hansen. Og Aftenposten-sjefen er positiv. Her er Hansens svar: ”Jeg elsker tog og tar selv toget så ofte jeg kan. På tog er det både mulig å tenke, slappe av eller jobbe. Jeg synes DN har en frisk idé, og liker denne type nytenkning. Jeg tror ikke det er Aftenpostens kjerneoppgave å konkurrere med NSB, men vi har en lang tradisjon i å arrangere reiser med kunnskapsrike reiseledere. Det går en fin linje fra det å fortelle om verden gjennom journalistikken til det å ta lesere med ut på opplevelser. Vi har ikke vurdert akkurat denne ideen, men vi skal absolutt se på om dette er noe for oss.”

Over 9000 fra Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, USA m.fl mottar hver fredag Harvests nyhetsbrev med ukas viktigste saker, tips og triks. Du får det her.

Bilde fra da Harvest-familien tok nattog mellom Hamburg og Østerrike, sommeren 2018.