Harvest Magazine

icon-search
  • Om Harvest
  • Abonnement
  • Harvest som gave
  • Artikkelserier
  • Sommerferie i Norge
  • Harvest anbefaler
  • icon-searchSøk
  • icon-emailNyhetsbrev
  • Logg inn
  • Registrer

Artikkelinformasjon

Du leser: Intern flyskatt på universitetet: Spennende, effektivt og udramatisk

Lengde: 2 min
icon-facebook icon-twitter

Intern flyskatt på universitetet: Spennende, effektivt og udramatisk

icon-facebook icon-twitter

Det er for billig å fly. Få flyr mer enn forskere. Norges ledende klimaforskningsuniversitet vil gjøre noe med det.

  • Dato: 12.04.2019
  • Tekst: Eivind Hoff-Elimari

    Foto: Ken Yam / Unsplash

  • Estimert lesetid: 2 min

Om skribenten

Eivind Hoff-Elimari er redaktør for Pan og aktiv i MDG.

Styret ved Universitetet i Bergen diskuterte 11. april et forslag om bl.a. å innføre en intern flyskatt på opptil 3000 kroner per tonn CO2. Det er nesten 100 ganger mer enn de dyreste "FN-klimakvotene" som i dag markedsføres overfor flypassasjerer med dårlig samvittighet. 3000 kroner per tonn kan bety ca. 600 kroner for interne reiser i Norden, 900 kroner for reiser i Europa og 9000 kroner for lange reiser til andre verdensdeler. Sammen med andre tiltak på universitetet kan det gi hele 20 % årlige kutt i universitetets klimagassutslipp – og totalt kutt på 89 % innen 2030. Det vil ta universitetet godt innenfor hva som kreves for å oppfylle "sin" del av 1,5-gradsmålet.

Få de viktigste sakene fra Pan en gang i uka på mail. KLIKK HER

Forslaget er inspirert av et liknende forslag ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) i Trondheim om en internskatt på 1000 kroner per tonn CO2. På styremøtet 11. april ble tre forskjellige ambisjonsnivåer diskutert – med 1000 kroner som det laveste og 3000 kroner som det høyeste. Diskusjonen i styret gikk i retning av høye ambisjoner til tross for at forslaget var blitt kritisert for å gi Universitetet i Bergen et handikap i å pleie forholdet til myndigheter og samarbeide med forskere andre steder.

Les mer:

  • Saktmodig salighet – hvorfor flyfrie reiser er bedre

    Verden virker liten når man flyr. Men la oss innse det; det er den ikke.

  • Klarer vi ikke kutte her, kan vi gi opp

Da er det verdt å minne om at flyprisene har kræsjlandet de siste tjue årene. I 2003 ble reisende på Gardermoen spurt om hva de hadde betalt for flybillettene sine. De som skulle til Bergen hadde i gjennomsnitt betalt 1745 kroner. Siden den gang har lønninger i Norge steget med ca. 70 %. Jeg kan nå velge mellom flere forskjellige avganger fra Oslo til Bergen om et par dager for 1588 kroner. Om min arbeidsgiver hadde lagt på 600 kroner i internskatt ville prisen målt i forhold til min timelønn fortsatt være ca. 25 % lavere enn i 2003. Det var ingen den gang som klaget over at det var håpløst for Universitetet i Bergen å konkurrere med forskere i Oslo. Transportkostnaden var de vant til og bergenserne hadde i hundre år vist at de kunne få til verdensledende forskning på flere områder – ikke minst meteorologi og klima.

Det er urealistisk å få Stortinget til å vedta en flyavgift i den størrelsesorden. For mange vil bli bekymret for hvem som skal få nyte godt av pengene deres. Derfor er forslaget om internskatt så godt: Da forsvinner ikke pengene fra Bergen. Forslaget er å putte pengene i et klimafond som kan finansiere alt fra bedre videokonferanseutstyr til investeringer i CO2-kutt i laboratorier ved universitetet (noen av dem slipper ut ganske mye CO2 i dag). Men i prinsippet er det ingenting i veien for at en internskatt kan fordeles tilbake igjen til fakultetene for å finansiere vanlig drift. Det kan gjøre at tiltaket oppleves som mer rettferdig, overbevise skeptikere – og spre seg til andre virksomheter.

Nå går saken tilbake til komiteen som hadde forberedt saken, og som skal legge fram et forslag til vedtak i mai. Da kan Norges ledende klimaforskningsuniversitet vise at de leder også i klimahandling.

Mest leste saker

  • Disse 13-åringene gikk Flyktningeruta alene

    Slik gikk det da to 13-åringer la ut fra Oslo for å gå den 120 kilometer lange Flyktningeruta til Sverige, alene.

  • Hva skal vi lese i sommer?

    Vi har bedt Harvest-skribenter og skrivende venner av redaksjonen om å anbefale én bok å lese denne sommeren.

  • Om å lime livet sammen igjen

    Alvorlig sykdom ryster selve grunnmuren i livet, identiteten og tilliten til framtiden. Hvordan finne veien tilbake til fast grunn under føttene?

  • Eldre kvinner som sniker i køen

    En tørr og faglig analyse av norsk køkultur – og hvorfor eldre kvinner er verstinger på å snike.

Hold deg oppdatert på Harvest

Følg oss på:

Harvest i sosiale media

  • Facebook
  • Instagram

© 2016 Harvest Publishing

Navigasjon

  • Abonnement
  • Serier
  • Søk
Utviklet av: Værsågod