Harvest Magazine

icon-search
  • Om Harvest
  • Abonnement
  • Harvest som gave
  • Artikkelserier
  • Essays
  • Harvest anbefaler
  • icon-searchSøk
  • icon-emailNyhetsbrev
  • Logg inn
  • Registrer

Bil, by og bompenger

Bil er støy, forurensning, ulykker - og frihet. Transportsektoren står for ca. 40 % av Norges klimagassutslipp. Hva er grønn politikk for bil og byutvikling, som får folk med på laget?

Meninger

Hvor blir det av «pop-up»-sykkelveiene i Norge? spør Morgan Andersson

Allmenn veiprising – en nødvendig revolusjon

Et system for allmenn veiprising vil i framtida kunne erstatte fem–seks av dagens bilavgifter. Systemet vil innebære betydelig lavere veitransportkostnader i distrikts-Norge.

For abonnenter

Myten om bilens fordeler

Myten om bilens fordeler vedvarer, selv om bedre utbygd kollektivtrafikk ville være bilen fullstendig overlegen.

Meninger

NSB/Vy bør teste ut rimeligere billetter midt på dagen om det blir flere avganger på Østfoldbanen, skriver Eivind Hoff-Elimari

Klimaessay

Det er få biler på veien til grønnere byer

Om femti år kommer folk til å le av dagens byer og lure på hvordan det var mulig å la bilene styre planleggingen.

Hvorfor hører vi så lite om Svartlamon?

Si "Svartlamon" og de som har vært voksne noen år tenker husokkupasjon og dreadlocks. Har vi ikke hørt noe fra Svartlamon på mange år rett og slett fordi det fungerer godt?

En ubehagelig sannhet om byutvikling

Myndighetene vil gjøre det mulig å dagpendle på tvers av hele det sentrale Østlandet. De vil også ha nullvekst i biltrafikken. Forskningen viser at tross intercity og kollektivutbygging må de velge mellom de to målene.

Helvete er å sitte i kø på vei til jobben og aldri komme frem

Å bli stekt på spidd av en demon i et flammehav er i det minste en uforglemmelig og akutt hendelse. Bilhelvetet sniker seg inn på deg i form av en rutine som spiser opp gleden din, ett kjedelig minutt av gangen.

Den grønne bygda

Den klimavennlige fremtiden finnes også i distriktene. I Telemark inspireres nå folk til å gå og sykle mer og til å handle i sentrum.

En ny vei for grønn politikk

Veiprising kan bli den grønne avgiften som erstatter alt vi i dag betaler for bruk av vei – fra bompenger til drivstoffavgifter. Denne uka er det blitt klart at det er et stort politisk flertall for å gå videre i planleggingen av noe sånt. Vi kan takke elbilene for det.

Meninger

Det mange omtaler som intet mindre enn løsningen på klimakrisen, har gått under den politiske radaren, skriver Erlend Kristensen.

Meninger

Det grønne skiftet i Oslo burde blitt mer brukervennlig gjennomført, skriver Ina von Turow

Samferdsel

Satellittbasert veiprising må utredes

Satellittbasert veiprising er mer fornuftig enn bompenger, og vi trenger det fordi statens inntekter fra drivstoffavgifter forvitrer med elbilenes inntog.

Karbonavgift til fordeling

Populistiske bilavgifter: Kan vi lære av Iran?

Karbonavgift til fordeling (KAF), også kalt klimabelønning, er noe flertallet av oss ville tjene på. Irans mangedobling av drivstoffpriser i 2010 viser at det også funker i praksis.

Meninger

Dårlig sosial profil er hovedårsaken til økt motstand mot bompenger, skriver Erlend Kristensen.

Loven, ifølge Trædal

Pust inn din egen eksos!

Les Eivind Trædals satiriske forslag til en løsning på et seriøst problem.

Hold deg oppdatert på Harvest

Følg oss på:

Harvest i sosiale media

  • Facebook
  • Instagram

© 2016 Harvest Publishing

Navigasjon

  • Abonnement
  • Serier
  • Søk
Utviklet av: Værsågod