Harvest anbefaler

Krigsveteraner med eget utstyrsmerke

Tidligere spesialsoldater vil lage det mest slitesterke friluftsutstyret som finnes.

Harvest pleier å anbefale produkter vi liker.
Dette er noe annet. Det er noe så kjedelig om en omtale av et selskap.
Rett og slett fordi vi liker historien bak dette selskapet.

Har du hørt om Halite? Det hadde ikke vi – inntil for noen måneder siden.
Det er såpass ukjent at norske kunder som har oppdaget merkevaren, skriver til gründerne på engelsk, fordi kunden ikke vet at oppstartbedriften er norsk.

«Vi synes så klart Halite og tingene vi lager, er undereksponert. Men så har vi heller ikke satset kommersielt før nå», sier Martin Sættenes.
Halite, som holder til i et kjellerlokale med kalde murvegger på Skarpsno i Oslo, med et kombinert møte-, lunsj- og arbeidsbord, har en uvanlig forhistorie.

Gründerne kommer fra Forsvaret. De møttes på oppdrag i Somalia. De har bakgrunn fra blant annet Marinejegerkommandoen, med noen avbrekk med jordomseiling og ekspedisjoner på Grønland og Svalbard. Som yrkessoldater har de også tjenestegjort i Afghanistan og Kosovo. De har vært brukere av spesialisert og slitesterkt utstyr, både i sandblåst ørken og i kalde nord. I jobben fikk de føle på kroppen hvilket utstyr de kunne stole på.

(Artikkelen fortsetter)

HALITE KRAKEN 140. Baggen har vært i bruk i militære operasjoner i Midtøsten, er returnert, reparert og solgt gjennom Veterans by Halite, en gjenbruksordning i samarbeid med Vandre AS.

«Vi hadde null bransjeerfaring, men det er mange veier til Rom, og vi har valgt vår: Troverdighet», sier Sættenes.
Slik startet det, og utstyr til oppbevaring, som bagger og sekker, var produktene de var mest oppgitt over. Gi oss noe som tåler vann! Som tåler kulde og hete. Gi oss glidelåser som virker, stoff som ikke blir hullete.

«Vi så dette særlig i maritime operasjoner. Utstyret vi brukte, var ikke godt nok. Vi mente det kunne gjøres bedre», sier Martin Sættenes. De ville lage ekstremt robuste løsninger for utstyrsoppbevaring. Det fantes vanntette bagger, men teknologien og materialene holdt ikke mål, mente de. Ting ble vått, men var dyrt og kostbart. Med en felles bekjent fra friluftslivbransjen ønsket gjengen å lage “verdens beste vanntette produkter», av TPU-laminater og nylon, ikke PVC og polyester. Materialene sveises sammen, sys ikke. Ikke en eneste søm er å se.
«Det blir som en stålsveis. Og glidelåsene utgjør 50 prosent av kosten på våre råeste bagger», sier Martin Sættenes.

«Problemet i tekstil- og utstyrbransjen at det er så billig å kaste. For oss er bærekraft kvalitet. Derfor lager vi produkter som står seg, år etter år», sier Sættenes.

De bruker en liten, svensk teltprodusent som eksempel. Hilleberg lager telt som de kresne utøverne vil ha, og teltene holder seg i årevis, og faller lite i pris om du søker dem på bruktmarkedet.
«Hilleberg har stått i det, men over tid fikk de et rykte på seg. Nemlig om kvalitet. Dette inspirerer oss», sier Sættenes.

«Vår produktlinje er enkel og funksjonell. Vi endrer ikke med stadig nye farger, stiler, modeller. Våre kunder, som oss selv, ønsker funksjonsrettet design. Vi har vært opptatt av at kun det beste er godt nok. Sånn er produktene våre spekka. For en vanlig forbruker er det altfor bra. Du har den neste år og om ti år. De er bombesikre, nesten», sier Martin, og ler av soldat-ironien.

Sakte har de bygget seg opp. Her er noen fra deres kundeliste: Norske spesialstyrker, Redningstjenesten, 330-skvadronen og Norsk luftambulanse.

«Tilsvarende avdelinger i andre land ser gjerne til nordområdene og til norske avdelinger, for å se hvilket utstyr vi bruker. Nå har vi også danske, svenske, amerikanske og canadiske spesialstyrker og redningstjenester på kundelisten. Det styrker oss i troen på at Halite leverer kvalitet», sier Martin.

Produktene er kostbare å lage og selges ikke i store volum. Fortsatt tjener Halite-gründerne kun til melk og brød, sier de. Men nå satser de litt kommersielt. Med bagger, sekker og soveposer til «kvalitetsbevisste kunder og aktive friluftsfolk - alt fra fiskere, jegere, seilere, vannsportutøvere, fridykkere til urbane med behov for å holde laptopen tørr på vei til og fra jobb på sykkel».

Med selskapet Vandre starter de et gjenbrukskonsept, kalt Veterans by Halite. Skulle det komme en retur, eller noe som må fikses, kan produktet byttes inn.

Og nå går de inn i soveposemarkedet med en enkel idé.
«Markedet har en mangel», sier Sættenes.
«Mange har tresesongerspose, men vil sove ute på vinteren og på kalde netter. Da trenger de også en vinterpose. Kanskje kjøper de en dyr dunpose som blir våt og fæl. Da begynte vi å spørre oss: Hvordan gjorde generasjonene før oss det? Slik hentet vi opp igjen kunnskapen om lagdeling – fordi man ønsker å flytte frysepunktet ut til det ytterste laget. Der kaldt møter varmt vil jo fukten fryse. Teorien vår er slik: Bruker du en syntetisk overtrekkspose på en dunpose, vil du få mer brukstid på dunposen. Du får synergien av flere luftlag. Vi har altså laget en overbag, en sovepose i høy kvalitet for hvermansen», sier han.

Slik unngår man å kjøpe en vinterpose, med mindre du skal krysse Grønland på vinteren.

«Du kan bruke Halite sin overbag over din gamle tresesongerspose. Vår overbag er veldig bra sammen med posen du allerede har. Den gir opptil 14,9 grader ekstra.”

Hva: Halite Overbag Pro
Pris: 2999 kroner
Se den her: ​​

Hva: Halite bagger.
Pris fra: Mellom 1499 og 8999 kroner
Se produktene her:

Denne saken har du fått av en venn

God journalistikk koster. I mange år har vi basert oss på frivillige donasjoner. Nå ønsker vi å tilby de som støtter oss, eksklusivt innhold. En som abonnerer på Harvest har valgt å dele denne saken. Derfor kan du lese den gratis.

Få tilgang til hele Harvest for
kun kr. 99 per måned.

Abonnerer du allerede?
Logg inn her