Vi trenger løsningsorientert undervisning om klima og miljø!
Undervisning om klima og miljø må ikke skape eller forsterke apati og klimaangst.
![](https://harvestmag.imgix.net/pan/markus-spiske-rxo6PaEhyqQ-unsplash.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=d78c08ea279155f21721de35a5eb4fff 400w, https://harvestmag.imgix.net/pan/markus-spiske-rxo6PaEhyqQ-unsplash.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=ebe84a3034d83f3fba1a45ad9dfab59e 650w, https://harvestmag.imgix.net/pan/markus-spiske-rxo6PaEhyqQ-unsplash.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=1af6382fc84e4874c2d8b30022da33cf 900w, https://harvestmag.imgix.net/pan/markus-spiske-rxo6PaEhyqQ-unsplash.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=7c17703015a2607b6db2f39943f5ab8c 1150w, https://harvestmag.imgix.net/pan/markus-spiske-rxo6PaEhyqQ-unsplash.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=76f038a63aefbc8799169c43f9467405 1400w, https://harvestmag.imgix.net/pan/markus-spiske-rxo6PaEhyqQ-unsplash.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=149c78b5019830747d8d862ec6bdedd1 1650w, https://harvestmag.imgix.net/pan/markus-spiske-rxo6PaEhyqQ-unsplash.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=4390c462a144bc769850ac5f2f200907 1800w)
Undervisning om klima og miljø står i fare for å skape frykt og gjøre elever handlingslamma. En elev ved en barneskole i Larvik fikk nylig så mye angst av undervisning om klima og miljø at eleven fikk innvilget fritak fra undervisningen. Dette er et ekstremt eksempel, men dessverre en del av en større tendens. Klimaangst har blitt et begrep, og mange føler avmakt når stadig nye rapporter viser at det står dårlig til med planeten vår. I Spire sitt arbeid med klima- og miljøspørsmål i skolen, får vi ofte også tilbakemeldinger om at mange elever føler at miljøspørsmålene er for store til at de kan gjøre noe med dem.
Og det står jo ikke så bra til med planeten. Klimakrisa er en av de absolutt største utfordringene verden står overfor i dag, og har allerede medført store ødeleggelser som setter framtidas generasjoner og planeten på spill. Klimaendringer er for eksempel en medvirkende årsak til at over en million arter i verden er truet av menneskelig aktivitet. Løsningen er ikke å undervise mindre om klima og miljø, eller å gi elever fritak fordi de får klimaangst. For å kunne løse problemer trenger vi å skape forståelse for hvordan de har blitt skapt. Klimaendringene og andre miljøproblemer har blitt skapt av et system som setter økonomisk vekst over hensyn til mennesker og miljø. Dette er et system basert på "bruk og kast", som ser på naturen som utømmelig for ressurser og som ikke tar hensyn til konsekvensene.
Vi trenger et skolesystem som oppfordrer til kritisk tenking og som gir skoleelever klimahåpet tilbake. Løsningen er en undervisning som gir muligheter for endring: Hvordan kan vi redusere mengden plast i havet, som 9-åringen ved barneskolen i Larvik ble så bekymra for? Hvilke tiltak skal til for å redusere klimagassutslipp, og hvordan kan elevene selv bidra? Hva kan man gjøre for at artsmangfoldet i verden bevares?
Vi trenger et skolesystem som oppfordrer til kritisk tenking og som gir skoleelever klimahåpet tilbake.
Skoleelever landet over har illustrert hvordan vi kan vise handlekraft og løsningsvilje i praksis, blant annet gjennom skolestreikene. Ved å streike for klima og miljø viste elevene aktivt medborgerskap og engasjement. De organiserte seg, stilte krav om handling til politikere, og presset klima høyere opp på den politiske dagsordenen. Her kan lærere hente inspirasjon fra elevene sine til egen undervisning, ettersom elevene allerede har illustrert en måte å jobbe for endring på.
En undervisning om klima og miljø som skaper dommedagsprofetier gjør elever apatiske. Undervisning om klima og miljø må i stedet være systemkritisk, løsningsorientert og gi elevene tro på at endring er mulig.