Hamar skal bli landets beste sykkelby!
Sykkelsatsning er bra for miljøet og helsa, men siden Hamar fikk midler til sykkelhotell i 2017 har det ikke skjedd noen ting. Å gjøre Hamar til en sykkelby er valgkampens beste grønne forslag, mener Hamar Arbeiderparti.
![](https://harvestmag.imgix.net/pan/Sykkel.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=cb5485e556afc9320f8f12ba55ca293a 400w, https://harvestmag.imgix.net/pan/Sykkel.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=085a72f17c80bdb6c4231104de30d01d 650w, https://harvestmag.imgix.net/pan/Sykkel.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=91566e6ea902e960c67083a9076554e1 900w, https://harvestmag.imgix.net/pan/Sykkel.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=614287dbd1d52bcf2d6b4f289bb37935 1150w, https://harvestmag.imgix.net/pan/Sykkel.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=31bf545df595bb4c55dfbd31af42aef0 1400w, https://harvestmag.imgix.net/pan/Sykkel.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=5ebd1f70c1f267ecea0ea7ad08082748 1650w, https://harvestmag.imgix.net/pan/Sykkel.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=55a9d0111beb652c84747a67933f4f93 1800w)
Både i et miljø- og folkehelseperspektiv er sykkel en god løsning. I tillegg er Hamar allerede en kompakt by, og har alle forutsetninger for å bli landets beste sykkelby. Men dessverre har det gått feil vei. På kåringen over landets sykkelbyer, har Hamar falt fra en flott 4. plass, til 15. plass. Dette er for dårlig.
Vi vil gjøre Hamar til landets beste sykkelby. Men da må det både handling og vilje til.
Raskt, trygt og effektivt på sykkel
Sykkelbyen må bli en egen satsning for Hamar, med mål om å bli landets beste sykkelby innen 2030. For å få det til må det utarbeides en egen sykkelbystrategi. I tillegg må det utarbeides planer, avsettes midler og dedikeres en egen ansvarlig for satsningen.
Vi vil ha en sammenhengende sykkeltrasé gjennom byen, med trygge krysningspunkter og egne traseer slik at syklistene ikke må velge fortauet eller dele plassen med bilene. De skal komme trygt frem.
I tillegg må sykkeltraseen på sikt utvides til også å omfatte Stange, Løten og Ringsaker. Da blir sykkel det foretrukne valget for rask og trygg transport på Hedmarken.
Og sist men ikke minst, må det opprettes et sykkelhotell. I 2017 fikk Hamar 750 000 kroner av Miljødirektoratet til formålet. Men hva har skjedd? Ingenting! Nå må ord gjøres om til handling. La oss gjøre Hamar til en sykkelby!