Harvest Magazine

icon-search
  • Om Harvest
  • Abonnement
  • Harvest som gave
  • Artikkelserier
  • Essays
  • Harvest anbefaler
  • icon-searchSøk
  • icon-emailNyhetsbrev
  • Logg inn
  • Registrer

Artikkelinformasjon

Du leser: Wilses vinter

Lengde: 4 min
icon-facebook icon-twitter

Foto

Wilses vinter

icon-facebook icon-twitter

Anders B. Wilses fotografier bidro til en ny forståelse av norsk natur. Vinter og snø var blant favorittmotivene.

  • Dato: 22.11.2013
  • Foto: Anders B. Wilse/ Dextra Photo

  • Estimert lesetid: 4 min
Dyrskar, Haukelifjell.

"Mitt Norge" het utstillingen av Wilse-fotografier på Teknisk Museum i Oslo. Den viste de vakre, håndkolorerte lysbildene Wilse tok i Norge (og noen i utlandet) mellom 1910 og 1945. Bildene både fanget og påvirket tidens ånd – og brøt med det nøkterne synet på naturen som nytte og ressurs som hittil hadde rådet. Wilse og hans bilder bidro til å forme det nye Norge; vår nasjons selvbilde.
– Fjell og natur ble tidligere sett på som stygge og med liten nytteverdi. Nå vokste det frem en romantisk og estetisk, ja nesten erotisk forståelse. Naturen skulle erobres, nytes og besittes. Gjennom strabasiøse vandringer blant bratte fjell og høye trær, frem til utsiktspunkter der landskapet i all sin storslagenhet kunne gripes, fanget Wilse det nye Norge. Han evnet å bidra til, og speile, den nye forståelsen av naturen, Norge og nordmenn, sier prosjektleder for utstillingen, fotoarkivar Thale Sørlie.

På iPad og PC: Dra bildene til venstre for å se hele serien
Høvringen, Rondane, 1913.
Sjursjøen.

Anders B. Wilse

(1865-1949) var en norsk fotograf. I løpet av første halvdel av 1900-tallet reiste Wilse over hele Norge og ble kjent som landets store landskaps- og turistfotograf med en enorm produksjon
(wikipedia.no)

«Håndkolorert dias»
Wilse fotograferte særlig vakre og talende «postkortmotiver», men også idyllisk bygdeliv, kjente og ukjente personer. Han holdt også lysbildeforedrag i inn- og utland, der han promoterte Norge. "Etter hva jeg ser i min dagbok, har jeg holdt 498 betalte og 338 gratis foredrag", oppsummerte Wilse selv i 1943.
Bildene i utstillingen var dias på glass i størrelse 6x6 cm. De er produsert for bruk sammen med en tidlig lysbildeframviser (laterna magica) og omtales ofte som ”lantern slides”. Bildet ble tatt på et stort negativ, deretter overført til glassdiaset og så fargelagt. En vanskelig prosess som ble utført med små pensler. Wilse gjorde en del av dette arbeidet selv, men ga også andre i oppdrag å fargelegge bildene.

Fotomontasje. I luftskipet Norge nådde Roald Amundsen Nordpolen 12. mai 1926. Skipet, en såkalt Zeppeliner, ble bygget i Italia og kjøpt av Amundsen.

Mest leste saker

  • Kokker anbefaler mat som smaker mer enn den koster

  • Jeg var der, for å se hvordan ulvejakten foregår

    Jeg var der, for å se hvordan det går til når en ulvefamilie blir utslettet.

  • - Verden vil trenge ostepop i flere tiår

    - I overgangen til et sunnere samfunn er det avgjørende at Norge produserer nok ostepop.

  • Sånn endte jeg opp med fire

    Vi drømte om en flokk med unger. Et premiss for planen var en rekke livsendringer.

Hold deg oppdatert på Harvest

Følg oss på:

Harvest i sosiale media

  • Facebook
  • Instagram

© 2016 Harvest Publishing

Navigasjon

  • Abonnement
  • Serier
  • Søk
Utviklet av: Værsågod