Villmarksforfatteren
Tore Renberg les Mikkjel Fønhus
Eg korrigerer ei førestilling om Mikkjel Fønhus og blir særs glad i rovdyr-romanane hans, og valden dei er drukna i.
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Tore-Renberg_Foto_Tommy-Ellingsen_Cappelen-Damm_190704_183429.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1000&q=80&sharp=10&w=750&s=c21b043fa3909a34a6c9aafc08f897f8 750w, https://harvestmag.imgix.net/images/Tore-Renberg_Foto_Tommy-Ellingsen_Cappelen-Damm_190704_183429.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1333&q=80&sharp=10&w=1000&s=0fdb00c8a1e0be1ab9bcfb4719734b7d 1000w, https://harvestmag.imgix.net/images/Tore-Renberg_Foto_Tommy-Ellingsen_Cappelen-Damm_190704_183429.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1667&q=80&sharp=10&w=1250&s=b18b971cfd7c75c22d6a070fbc08ed75 1250w, https://harvestmag.imgix.net/images/Tore-Renberg_Foto_Tommy-Ellingsen_Cappelen-Damm_190704_183429.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2000&q=80&sharp=10&w=1500&s=d0e67663dce85affd253d34eaa4759be 1500w, https://harvestmag.imgix.net/images/Tore-Renberg_Foto_Tommy-Ellingsen_Cappelen-Damm_190704_183429.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2333&q=80&sharp=10&w=1750&s=57613a5797228cb1240c53bc053ec0e1 1750w, https://harvestmag.imgix.net/images/Tore-Renberg_Foto_Tommy-Ellingsen_Cappelen-Damm_190704_183429.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2667&q=80&sharp=10&w=2000&s=ee77fdfd4f31f8d9aad96bf0cb132717 2000w)
Då eg begynte å lesa Fønhus, starta eg med den første boka, Skoggangsmand, frå 1917. Eg gjorde det slik fordi eg skjøna at for å forstå Fønhus kjem ein ikkje utanom dei tidlege bøkene. Ved å lesa Brandeggen-boka og det vesle andre ein kan sjå på nettet, ser ein kjapt at Fønhus var ein av brakdebutantane i litteraturen vår. Han landa med ein kvartett av bøker, Skoggangsmand, Der vildmarken suser, Det skriker fra Kverrvilljuvet og Troll-Elgen, alle utgjevne mellom 1917 og 1921, og nedslaget i sporet var fantastisk. Johannes V. Jensen skreiv i 1917 ein lang og rosande kronikk om Fønhus i Politiken, dei heimlege meldingane var gode, straumdraga i tida var på hans side, Jack London-feberen som sveipte over den vestlege verda, passa han godt, folk likte det han gav ut og forlaget kunne trykka svære opplag.
Eg blei ganske imponert då eg las dei fire første bøkene, det kan eg seia. Det første som slo meg, var at her har me å gjera med ein skrivekar som er klar, for å seia det slik. Fønhus går ikkje rundt og leiter, verken etter eit stoff eller ei stemme, han har signaturen for hand og han veit kva han vil skriva om: Dyra og naturen, kampen mellom dyra og menneska, symbiosen mellom dyra og menneska, lengselen heim, lengselen etter det ekte livet. Han veit korleis han vil synga; målande og hyllande i tonen, nådelaust og ekte om emnet.
Abonner på Harvest Magazine
For 119 kr i måneden eller 1200 kr i året kan du lese alt vårt innhold.
Du får nye saker hver uke og tilgang til hele arkivet, med artikkelserier og anbefalinger.
Vi skriver om livskvalitet og samfunn, natur og kultur.
I Harvest finner du sjelden siste nytt, men undring, nye tanker og inspirasjon. Kritisk journalistikk, smarte anbefalinger og gode historier.
Abonnerer du allerede?
Logg inn her
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Fonhus_collage-2.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=4df6fa244812b1e2d4b0be98817ebda0 400w)