Bruksanvisning til livet

Slik lager du kraft

Her er kraftkokingens grunnprinsipper:

1. Velg en stor kjele av rustfritt stål med tykk bunn.
2. Bruk avskjær fra kjøtt, fisk og grønnsaker og urter til å koke kraft på.
3. Ønsker du rikest mulig smak på kraften, så steker du bein, skrog og grønnsaker i godt med sunt fett før du har det over i en gryte og heller over vann. Legg gjerne råvarene utover et stekebrett og ha i ovnen på 200 grader i 20 minutter for å brune dem godt.
4. Ønsker du lys kraft, unngå å brune råvarene i panne eller ovn før koking.
5. Sørg alltid for å dekke beina med vann nede i kraftgryta.
6. Ha 4 ss eddik i kraften, for å dra mer mineraler og gelatin ut av beina og evt grønnsakene du koker med.
7. Kok opp sakte for å unngå for mye skum. Gjerne middels varme.
8. Pass på at kraften får koke i noen minutter før du skrur ned varmen, spesielt om du planlegger langtidskoking. Alt du koker må være gjennomkokt før du senker temperaturen, for å unngå at den blir sur.
9. Blir det skum på toppe, øs det av.
10. Jo lenger kraften syder, desto mer næring får du ut av beina. Du kan til og med koke beina til de smuldrer.
11. Sil kraften for å gjøre den klar når den er ferdig.
12. Kjøl kraften raskt ned, i kaldt vannbad eller ute hvis det er kaldt der.
13. Unngå å salte kraften. La dette være en nøytral base du senere kan salte og krydre.

Kilde: Ekspert på supper, Gry Hammer, vinner av Matprisen 2017, og boka Kraft og andre styrkedrikker (Cappelendamm).

Abonner på Harvest Magazine

For 99 kr i måneden eller 950 i året kan du lese alt vårt innhold.

Du får nye saker hver uke og tilgang til hele arkivet, med artikkelserier og anbefalinger.

Vi skriver om livskvalitet og samfunn, natur og kultur.
I Harvest finner du sjelden siste nytt, men undring, nye tanker og inspirasjon. Kritisk journalistikk, smarte anbefalinger og gode historier.

Abonnerer du allerede?
Logg inn her