Grønn november

Eier du en hest?

Foto: wikicommons

– Om tyve år vil det være like uvanlig å eie egen bil som å eie en hest, sier Elon Musk, grunnleggeren og eieren av Tesla.
Det kan høres ut som en vill tanke. Bilindustrien er mektig. I USA er tre av de sju største reklamepusherne bilmerker. Her hjemme fins det 2,5 millioner biler, det selges nær 150 000 nye hvert år.

Den fossile firehjulingen har hatt hegemoni i nesten all norsk samfunnsplanlegging i femti år. Resultatet kjenner vi: Høye klimagassutslipp, dårlig luftkvalitet og fravær av stillhet i de fleste nabolag. Bilen okkuperer dessuten enorme arealer som kunne vært brukt til parker, parsellhager, boliger, barnelek og selvsagt urørt natur. Denne utviklingen tas som en selvfølge. Men den kan ikke fortsette, vi er nødt til å svekke bilens hegemoni.

Totalt investerer samfunnet fortsatt langt mer i nye veier enn i grønn transport. Derfor må vanlige folk engasjere seg. Jeg tror det vil skje.

Bil er kanskje det forbruksobjektet folk har de sterkeste drømmene om. Det matcher alle personligheter, og reklamen fins overalt, på TV, på nettet, i avisene og på reklameplakater. De miljøbevisste kunne for ti år siden kjøpe én hybrid-bil, nå er det et utvalg av elbiler som skal matche selv de mest kresne miljøvernere

Kan likevel Tesla-gründeren få rett, og resten av industrien ta feil?
Elbilen løser ikke de urbane transportutfordringene. Selv om den ikke gir klimagassutslipp når den brukes, beslaglegger den store arealer, skaper støy, og er ressurskrevende å lage. Dessuten: Mer avansert teknologi baner nå vei for førerløse biler. Allerede i dag har Tesla laget programvare som gjør at du trygt kan slippe rattet på motorveien – også i Norge. Andre bilmerker følger etter. Når du ikke lenger trenger å styre bilen selv, hvorfor skal du da eie en?
Ungdom er ikke lenger så interessert i å ta sertifikat. Selv i USA har andelen yngre som tar lappen gått drastisk ned. Antallet kilometer per nordmenn er også fallende. Her i Norge nådde vi toppen i 2008 da vi tilbakela 8700 km pr år i snitt.
Men vi bruker stadig nesten to av ti kroner på transport, mesteparten til bil. Kanskje vil flere oppdage at det er penger å spare på ikke å eie en selv? I Oslo har Bilkollektivet snart fire tusen medlemmer. Markedet er så interessant at bilutleiefirmaer nå lanserer konkurrerende tjenester. Den nye delingstjenesten Nabobil fikk i høst tusen medlemmer bare de første dagene etter lanseringen.

Om nordmenn kan klare seg med færre biler vil det gi lavere ressursforbruk. Dessuten: Er ikke personbilen på mange måter selve motoren i forbruksjaget? Å eie sin egen bil er en garanti for at du kan kjøre til nærmeste kjøpesenter og kjøpe det du vil, når du vil.
Dersom du var nødt til å planlegge litt bedre, ville du kanskje tenkt at behovet ikke var så akutt, og at du burde vente litt. Kanskje kan du heller låne en gressklipper av naboen i stedet for å kjøpe din egen? Eller leie slalåmski neste gang du skal i skitrekket?
Fremveksten av nye delingstjenester åpner for nye vaner. En ny applikasjon kan kanskje gi deg tilgang til en ekstra koffert eller en kjøkkenmaskin akkurat når du trenger det. Faktisk er også størrelsen på våre leiligheter på vei nedover, dermed har vi ikke uendelig med plass til å kjøpe flere ting.

Delingsøkonomien vil gjøre overgangen til en grønnere økonomi og et bærekraftig handlemønster lettere. En slik trend kan ramme dagens ikke-bærekraftige økonomi hardt. Når bilforbruket stagnerer gjør det mange bilselgere overflødig. Mindre impulsshopping vil kreve omstillinger i varehandelen. Økonomene vil klø seg i hodet, og det vil komme meningsløse oppfordringer om at vi må shoppe mer for å holde hjulene i gang.
Vi må rett og slett sørge for at økonomien vår tåler et lavere forbruksnivå, et nivå som ikke forutsetter evig vekst i ressursforbruk og utslipp. Jeg tror at de fleste vil være med. Å eie færre ting gir neppe dårligere liv, snarere større frihet.
Selv har jeg nettopp skrotet min gamle bil. Heretter forflytter jeg meg med sykkel, buss og bane, eller, når det en sjelden gang kreves, med en bil fra bilkollektivet.no eller nabobil.no.
Kanskje ender jeg opp med færre dingser og skipar også, rett og slett fordi jeg må tenke meg om en ekstra gang før jeg tar meg en tur til nærmeste kjøpesenter?

Får du Harvest-brevet? Overraskende stoff om natur, miljø og mennesker hver fredag.