Fly & klima

Nattog til Europa - nye muligheter for bærekraftige reisende

Flere og flere innser nå hvor lite bærekraftig det er å fly så mye som vi gjør i dag. Nå jobber et europeisk nettverk for at europeiske flyvninger kan erstattes med nattog. Les deres opprop her.

Flere og flere innser nå hvor lite bærekraftig det er å fly så mye som vi gjør i dag. Vi danske, svenske og norske er blant dem som øker antall flyturer mest i Europa – vi flyr nå gjerne 5-6 ganger t/r i året. Utslippene og klimaeffekten fra disse flyreisene sender oss lenger vekk fra målet. Heldigvis er det gode muligheter for å erstatte flyvningen, i hvert fall i Europa: Vi bør kunne ta nattog, altså komfortable reiser til mange destinasjoner. Nattog er, på grunn av togenes klimavennlighet, på vei mot en renessanse. The European Environment Agency peker ut nattog som eneste gode alternativ til fly på lengre avstander i Europa.

Møte i Köln neste morgen? Ta toget fra København på kvelden. Du er fremme en time i forkant, men to minutter hadde også vært tilstrekkelig. Det er en nydelig februarkveld, og etter avgang, glir toget gjennom Valby og ut av byen. Kanskje tar du middagen i restaurantvognen eller henger ut med en kollega i kupeen. Eller kanskje du vil arbeide med presentasjonen til morgendagens konferanse - ombord er det wifi og forbedret mobildekning. Når dagen er over, venter en komfortabel og oppredd seng på rommet ditt. Kl. seks neste morgen blir du vekket, toget er fremme om en time. Etter frokost og en dusj ombord er du allerede midt i byen, uthvilt og klar.

Er det mulig? Absolutt. I samarbeid mellom Danmark, Sverige og landene sydover, kan to sett gode nattog etableres. Det første nattoget starter i København kl. 18:25, samler opp passasjerer i Odense og Kolding og krysser grensen til Tyskland rundt kl. 22:00. Nattoget har en seksjon som går til Köln (ankomst 7:00) og Amsterdam (ankomst 10:25). En seksjon kjører til Basel (ankomst 9:20) og Zürich (ankomst 10:55). Og til slutt, en del som går til München (ankomst 9:05) og Innsbruck (ankomst 10:55).

Neste tog kommer fra Stockholm, og er også i to deler. Toget kjører fra København kl. 23:30. Toget er i Hamburg kl. 6:26. Herfra er det forbindelse med høyhastighetstog til flere steder i Tyskland. Toget skiller vei i Hamburg, og det ene ankommer Berlin 08:40, det andre ankommer Dortmund kl. 9:25, Köln 10:40, og er i Brussel til lunsj. Forslaget er basert på eksisterende spor og teknologi. Og basert på at DSBs kommende el-lokomotiver trekker togene fra København til Hamburg.

Sammenlignet med kveldsfly sparer togreisende både tid og hotellkostnader, og sammenlignet med første morgenfly, må man ikke stå opp kl. fire for å rekke det hele. Tog gir også gode muligheter for å ta med stor bagasje og sykler, og på tog unngår man de kjedelige prosedyrene med å komme seg til flyplassen, sikkerhetskontroll og venting ved gate. For samfunnet er internasjonale nattog et perfekt supplement til luftfartsskatter: Vi skal redusere antall flyreiser, men gjøre det lettere å reise over lange avstander. Da er toget - ofte kjørt på 100 % fornybar elektrisitet - et naturlig valg.

Frem til 1990-tallet kjørte toget "Alfred Nobel" mellom Stockholm og Hamburg, selv om reisen skulle deles opp med flere ferger over Øresund og Østersjøen. Nå er det skinner hele veien via Storebælt, og lokomotiv som kan håndtere Europas forskjellige elektriske systemer og sikkerhetssystemer. Muligheten for internasjonale nattog fra Sverige og Danmark til kontinentet er på mange måter bedre enn før, og vi har mer enn noensinne bruk for dem. Frem til 2014 gikk det nattog fra København sydover via Kolding. Det ble lagt ned, helt meningsløst, mens passasjertallet var på topp.

Hva trengs for å få disse ideene realisert? Vi foreslår at den svenske regjeringen kjøper materiell, slik at et nattog kan kjøre fra Sverige og sydover. Slike innkjøp er allerede gjort av den svenske staten, av togvogner til det legendariske nattoget til Lappland. Utstyret leases så til en operatør, og det er ikke sikkert at skattekroner er nødvendig for driften, men det ville gitt sikkerhet for å komme i gang. Hva angår det andre toget fra København, krever det at DSB samarbeider med den østerrikske operatøren ÖBB, slik at en ny grein av ÖBBs nattog-satsing NightJet finner skinnene til København i 2021.
Nattog hjelper oss med å oppfylle våre klimamål på transportområdet og knytte Europa sammen. Kan vi ta toget til kontinentet allerede i 2021?

Oppropet er oversatt fra dansk av oss i redaksjonen. Poul Kattler fra Back on Track opplyser at man ønsker å knytte til seg nordmenn som vil jobbe for togene.