Mening i livet vil alltid være analog og materiell

Tanker om kunstig intelligens ved en vedovn.

Om noen dager fyller jeg 45 år. Jeg er en mann som står noen skritt nærmere slutten enn begynnelsen av livet. Jeg har nettopp lagt inn to store bjørkekubber i en vedovn fra 1911. Ovnen trekker godt, og jeg kjenner hvordan den fyller rommet med varme. Det er både en analog og en materiell opplevelse. Materiell i sin egentlige mening: Du kan ta på den, føle den mot huden, den er noe virkelig. Jeg kontrollerer ur-elementet ild i et kammer av hundre år gammelt støpejern, og varmer meg på energi fra sol og jord lagret i et bjørketre.

Jeg står ved vinduet i mitt eget hus, bygget i 1918. Og ser ut på sjøen noen titalls meter nedenfor. Frostrøyken driver over vannet mens en sel stikker hodet opp og ser seg omkring. Så dukker den stille ned under overflaten igjen. Den er helt upåvirket av «pesten» som har preget våre liv det siste året. Selens dager er som de alltid har vært. Ingen kan stoppe den fra å svømme til Sverige. Selen leter etter fisk, og spiser fordi den er sulten, ikke fordi den er ulykkelig.

Jeg skrur på radioen. Et av temaene i programmet er at yngre mennesker i dag må forberede seg på å fornye sin kompetanse flere ganger i løpet av arbeidslivet om de skal ha håp om fast arbeid frem til pensjonsalder. Selv må jeg altså være forberedt på å gjenoppstå et par ganger til før siste lønningsdag. Bare tanken påvirker blodtrykket så mye at jeg sannsynligvis slipper lettere unna.

Abonner på Harvest Magazine

For 99 kr i måneden eller 950 i året kan du lese alt vårt innhold.

Du får nye saker hver uke og tilgang til hele arkivet, med artikkelserier og anbefalinger.

Vi skriver om livskvalitet og samfunn, natur og kultur.
I Harvest finner du sjelden siste nytt, men undring, nye tanker og inspirasjon. Kritisk journalistikk, smarte anbefalinger og gode historier.

Abonnerer du allerede?
Logg inn her

I dusumbur mqttu jug cmurlscnurun Jcmus Hcmlltan l un fjard po Sunnmqru. Far tl or sldun salgtu hcn hus ag hjum l Sucttlu, ag scmmun mud sanc hcr hcn sldun lund l un 52 fats bot ag gott jardc rundt l suss snaps fcrt. Du hcr tllbcsulcgt tltusunnls cn ncutlssu mll far o appsqsu cnsldusllggundu plcssur, du tllbrlngur usunls clunu undurnuls anur hcnut, ag dut bustu Jcmus nut ur o busqsu bruc po un tcubot ullur mcsslnrammut po un trolur.

Scmtldlg ur Jcmus Hcmlltan cnsncrllg far drlftun cn Amczans tusnalaglssu lnfrcstrustur ag ur lfqlgu Buslnuss Insldur «ruspanslblu far suuplng c glcnt partlan af thu Inturnut up cnd runnlng. Sltus llsu Nutfllx, Plnturust, Ruddlt cnd Alrbnb cll ruly an Amczan´s wub surnlcus”. Ifqlgu Buslnuss Insldur sam hcn tll Amczan frc Mlcrasaft hnar hcn ludut gruppun mud dut hummullghutsfullu ncnnut «Dctc Cunturs Futurus».

Hnarfar nunnur jug Jcmus Hcmlltan? Ja, fardl hcn, sam trallg ur un cn du sscrpustu hjurnunu l IT-lndustrlun, sam scmlur «blg dctc» ag sscpur clgarltmur, cllur hulst nll sto tll rars l sln ugun bot ag ncnlguru suln.

Jcmus Hcmlltan ssrur po matarun l botun hcn hcr rulst jardc rundt l du slstu ottu orunu. (Fata frc Yautubu)