Meninger

Hva trenger verdens lykkeligste folk? Vannscooter, selvsagt!

Harvest har fått tilgang til et hemmelig lydopptak av regjeringskonferansen i 2017 da vannscooter-saken ble drøftet. Det er lett å kjenne igjen stemmen til sjefen sjøl, Erna Solberg, når hun innleder:

- Vi er politikere, vi må gjøre noe for alle som har stemt på oss, nå er det snart valg igjen, vi må gjøre livet lettere for folk, hverdagen enklere!
- Ja.
- Vi er ikke politikere om vi bare tenker på skatt og sysselsetting.
- Men det er det viktigste.
- Joda, Siv. Vi har tatt bort arveavgiften, ny aksjesparekonto kommer snart. Men vi må også bry oss om hva som gir gode liv for mennesker. Men hva kan det være?
- Vi har foreslått at folk kan få lov til å drikke pils og vin i parken.
- Ja, bra Siv. Det er sånt vi trenger. Noe litt fresht. Flere forslag? Anyone?
- Hva med at alle kan få kjøre vannscooter hvor de vil? Ikke bare snøscooter.
- Hvem sa det? Det er litt mye småprating her...var det deg, Vidar?
- Eeh, ja. Hvorfor skal det være forskjell på regler for vannscooter og fritidsbåt? Det kan vi selge inn som en rest av sosialistisk formynderi.
- Du er sannelig ikke dum. Du trenger en vinnersak etter alt bråket med ulven.
- Det er jo vår ide, egentlig, da.
- Jada, Siv. Desto bedre. Vannscooter er en perfekt feriegave. Til poden som er gått lei av 9.9-jollen. Han kan ikke sitte med telefon og nettbrett hele dagen, vel.
- Nei.
- Og det er ikke alle som orker å stå på sånn dere SUP-brett, heller. Og seilejoller, det er vel litt 80-talls.
- Æ har aldri likt å seile.
- Neivel, Per.
- Salget av vannscootere vil gå i været, det vil gi arbeidsplasser, ikke minst i kystkommunene. De må sikkert oljes og fikses også, disse scooterne.
- Hallaien! Hvem sa det? Var det deg, Monica? Som eg skulle ha sagt det selv.

(Det oppstår noe mumling i rommet, en nevner at 75 prosent av kommunene var imot frislipp av vannscootere i en undersøkelse.)

- Kommunene kan jo lage sine egne regler, da. Hysj. Jeg ser på Jan-Tore at han har fått en ide. Værsågod, Sanner.
- Hva om vi slår sammen alle kommunene i en region som er for vannscooter? Da blir i hvert fall reglene like.

(Les under bildet: Et mer fakta-preget etterord)

I Norge må førere av vannscootere ha fylt 16 år. (Foto: Wikimedia commons)

FAKTA

Vannscootere ble forbudt i Norge i 2001. Sommeren 2013 opphevet Stoltenbergs rød-grønne regjering forbudet.
I den nye forskriften var vannscootere ikke tillatt nærmere land enn 400 meter på sjøen og 500 meter på ferskvann. På vei ut til lovlig område var maks fart 5 knop. Kjøring var ikke lov i verneområder, viktige friluftsområder eller hytteområder.
Klima- og miljødepartementet sendte ut et forslag om å fjerne denne forskriften. I høringsuttalelsene var 11 av 17 innspill fra Sørlandet negative. Det samme var Politidirektoratet, Norsk Friluftsliv (16 medlemsforeninger med 900 000 medlemmer) samt NHO Reiseliv.

Politiet advarer i sitt svar mot økt konfliktnivå i skjærgården, høyere ulykkestall og mer støy- og miljøforurensing. Politiet mener at vannscootere ikke kan sammenlignes med fritidsbåter, fordi scootere primært blir brukt til lek og forlystelse og at majoriteten av dem holder gjennomgående høye hastigheter, "ofte opp mot 60-70 knop" (150 km/t). Politiets kontrollvirksomhet er høyst begrenset, skriver direktoratet, og det er lite som tyder på at den vil øke.
I en undersøkelse gjort av Norsk Friluftsliv svarte 75 prosent av 123 kommuner at de var imot å oppheve forskriften. Likevel gjorde Høyre og Frp-regjeringen nettopp dette 18. mai 2017.
Når vannscootere kan oppnå større fart enn 10 knop (som gjelder alle) må føreren ha fylt 16 år. Dersom motoren har større ytelse enn 25 hk må føreren ha norsk båtførerbevis, prøven kan tas av alle som har fylt 14 år.

10 dager før den norske regjeringens frislipp mistet to mennesker i livet en vannscooter-ulykke i København. En 24 år gammel mann kjørte scooteren inn i en båt og to unge amerikanske kvinner omkom. Dansk Folkeparti har nå foreslått at vannscootere skal forbys i offentlige havner og nær badestrender. Danmark hadde forbud, inntil EU-domstolen i 2010 påla landet å tillate vannscootere.