Årsregnskap

Harvest 2014

Til alle som leser oss og støtter oss: Godt nytt år! Her er fakta om Harvest-året og 25 høydepunkter fra 2014.

Nettmagasinet Harvest.as startet i oktober 2013. Vårt største mål var og er å lokke flere ut (oss selv inkludert). Nå kan vi se tilbake på vårt første hele år. I 2014 har vi publisert flere enn 400 nye artikler. Enkelte av de lengre sakene har vært blant de mest leste i Norge den aktuelle dagen, i konkurranse med nettsidene til Norges største mediehus. Det er for oss et bevis på at lange, seriøse saker har livets rett på nettet (selv om det ikke er antall klikk vi er mest opptatt av).

* Over 750.000 nordmenn har vært innom nettsidene våre siden oppstarten.
* Leirbål & Talentfabrikk. Hittil har flere enn 150 bidratt med tekster, foto eller film på Harvest. Proffe folk og glade amatører - fra hele Norge. Det var et mål for oss fra starten å nå ut i landet, og løfte frem nye stemmer. I år har vi også lansert et nytt musikkalbum ("Nangijala" av Andreas Loven) og i nyhetsbrevet har vi gitt ut striper fra Marius Kramers kommende tegneserieroman om Hallingskarvet.
* Nyhetsbrevet med de beste sakene fra Harvest, og litt ekstra innhold, sendes ut hver fredag. Nå til flere enn 5000 abonnenter (her kan du bli med).
* Facebook-siden vår har nå 22 600 følgere. 9000 flere enn ved forrige årsskifte. Takk til alle som deler våre artikler her!
* Debatt. Vi har åpnet en debattarena, som er blitt mye brukt og lest. Der har vi publisert artikler om klimaendringer, økologisk mat, jordbruk, barn og natur, snøscooter-saken, genmodifisert mat, digital kompetanse m.m.
* Litteratur. Vi har bidratt til fire bøker utgitt i år (se lenger ned). På magasinet har vi hatt utdrag fra aktuelle, nye bøker og tekster fra gamle klassikere og glemte perler. Vi har også oversatt to essays fra engelsk.
* Harvest-kino. Filmer i ulike formater dukker opp på Harvest. Videoer vi har bidratt til selv, materiale vi får tilsendt eller ting vi liker (som kan publiseres fritt).
* Vi har bidratt med innhold under miljø- og friluftslivsfestivaler, holdt foredrag og deltatt i debatter.
* Harvest fikk Skjæraasenprisen i 2014!

BUSINESS
Harvest er gratis å lese, men tar selvfølgelig mye tid å lage. Vi kommer langt med idealisme, men inntekter er nødvendig for å holde en høy standard over tid.
Vi har laget en betalingsordning der lesere kan støtte Harvest med engangsbeløp eller bli abonnent for 1, 2 eller 5 kroner dagen. Tusen takk til alle som har støttet oss!

Vi tar også noen oppdrag for kommersielle aktører.
Vi har hjulpet Godfisk å arrangere en sjømatreise langs Norges kyst, i form av research og innholdsproduksjon fra over 20 lokale destinasjoner.
Vi har lansert Jotunheimen Haute Route (jotunheimenhauteroute.no ) sammen med DNT. Oppgradert versjon kommer i januar 2015.
Vi selger enkelte saker til aviser og magasiner, primært trykte medier.
Takk til Fritt Ord for prosjektstøtte.
Takk til våre annonsører i 2014: Matprat.no. Eidsbugarden. Landkreditt. Naturvernforbundet. Audi. Nikon. Cappelen Damm. Hvitserk. Oslo Sportslager. Nyt Norge. Debio. Norrøna.

SAMARBEID
* Aftenposten. Til A-magasinet lager vi hver fredag siden "Uteliv", samt reportasjer. Noen av våre artikler publiseres også på ap.no.
* Cappelen Damm. I høst utga Harvests Torbjørn Ekelund boka "Året i skogen". Boka er bygget på serien "Tolv netter i Nordmarka", som du har kunnet lese hver måned på Harvest i hele 2014. Vi er i gang med en ny bok som etter planen skal komme på Cappelen Damm i 2015. Og sammen finner vi gode og ukjente skribenter i sjangeren natur- og friluftsliv.
* Spartacus forlag. Kjetil Østli har vært fødselshjelper for Samuel Massies bok "Hold fast". Han har også deltatt i redaksjonen for klima-antologien "Isfritt".
* Nettavisen har med vår tillatelse publisert endel av våre saker.

2015
Neste år skal vi fortsette å levere stoff av høy kvalitet om natur, mennesker og miljø. Artikler du ikke finner andre steder. Uten plagsomme annonser og masete linker.
En av våre største ambisjoner er å fortelle om natur og klimaendringer på nye måter.
Men kjærligheten til naturen og det å være ute er fortsatt kjernen i Harvest. Vi vil vise hva naturen er og hva den kan bety for mennesker.
Og kanskje er det den viktigste måten å drive naturvern på.

For å kunne greie dette, trenger vi støtte. Hvis du liker noe av det vi lager, og vil hjelpe oss videre, sier vi hjertelig takk for alle bidrag. En liten støtte fra deg betyr mye for oss (og alle de andre som leser Harvest).

SAGT OM HARVEST

«Harvest er et annerledes og viktig magasin. For oss som lengter ut, og vet hva som venter. Verdt å ta vare på."
Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet

"Harvest er den norske nettsiden som i år har hatt flest artikler jeg har lest ferdig."
Bård Tufte Johansen, mann 44

"Harvest er nyskapende, naturlig og ærlig."
Maria Grøntjernet, "Villmarksjenta"

"Med denne prisen ønsker vi å anerkjenne det initiativet de fire har tatt, oppmuntre til mer og djupere refleksjon om menneskets plass i naturen, og naturens betydning for hele vår livsforståelse."
Ole Martin Norderhaug, ordfører i Trysil (ved utdeling av Skjæraasenprisen)

"Harvest er den norske nettsiden som i år har hatt flest artikler jeg ikke har lest ferdig."
Bård Tufte Johansen, mann 44