Harvest anbefaler

Det perfekte mellomlaget

En offentlig informasjonskampanje på 90-tallet endret nordmenns holdninger til det ermeløse plagget.

I 1993, under informasjonskampanjenes storhetstid hos offentlige etater og departementer, på den tid da Ingebrigt Steen Jensens og Hans Geelmuydens alltid hadde et lyttende øre hos en beslutningsdyktig byråkrat, ble det sent en fredag kveld i toppetasjen til Sosial- og Helsedepartementet besluttet at en måtte få bukt med de økende sykehuskostnadene knyttet til forkjølelse i høst- og vårmånedene. Etter et glass Mozell ble de kjære byråkrater lekne og kreative. Et forslag fra en innleid konsulent om å benytte «The 5 Why Technique» ble banket gjennom. En mellomleder med grunnfag i medievitenskap ledet ordskiftet.
– Hvorfor blir folk forkjølet? Spurte mellomlederen.
– Fordi de blir kalde utendørs, svarte en fremadstormende ung mann.
– Hvorfor det? Spurte mellomlederen.
– Fordi de ikke kler på seg når de går ut? Undret en forsiktig ung dame høyt.
– Hvorfor det? Spurte mellomlederen? (Som begynte å bli varm i trøya)
– De vet ikke hva de skal ha på seg! Ropte en av de eldre nede ved enden av bord to.
– Hvorfor det!? Ropte mellomlederen tilbake.
– De mangler kunnskap om gode mid-layers! Svarte en av de unge lovende rådgiverne.
– Og hvorfor mangler de det!!!???? Hylte mellomlederen og pekte på direktøren for frukt og grønt, fordi det kjentes ut som om det var dit fingeren ville peke.
– Nei, de skjønner vel ikke at en god mid-layer også er en vest? Var den overrumplede direktørs knappe replikk.
Og slik ble det til at Pet Shop Boys ble fløyet inn på statens regning for å lage musikken til holdningskampanjen Go Vest. Og i disse årene på midten av 1990-tallet var Norge for vestprodusentene det Norge er for elbilene i dag. Patagonia, Arc’teryx og North Face sendte sine beste menn for å forstå det norske markedet. Sangen gikk viralt. Resultatet er at du i dag kan, som den privilegerte nordmann du er, smykke deg med en rålekker, vannavstøtende og pustende Atom LT Vest fra Arc’teryx. De som vet å kle seg, bruker denne vesten, er friske året rundt og gjør dermed sitt for å holde offentlige helsekostnader nede.