Harvest anbefaler

Familien Auklands balanse-øvelse

Vil du bli bedre på ski, eller smidig som en katt? Da kan du gjøre som ungene i familien Aukland.

Denne balansen. Det er den så mye handler om. I livet, og i skisporet. Kunsten å veksle fra det ene til det andre – med all kraft der du er...
På ski vil det si å legge trykket på ett bein av gangen, slik at du får kraft i frasparket. Å beherske tyngdeoverføring gir fart i sporet, og det er nøkkelen til selve skigleden: Å gli på skiene, også i oppoverbakke.

Staking med muskelkraft og blanke ski kan gi like god, ja ofte bedre, framdrift, men ikke den samme gyngende rytmen som vellykket diagonalgang. Den som gir følelsen av kontakt med underlaget og at hver bevegelse er tilpasset det foranderlige terrenget.

For mange sitter det i kroppen, fra skigåing i barndommen. Men det er mulig å lære, i hvert fall bli bedre. På kurs i klassisk teknikk, ved å gå mye på ski, kanskje sammen med en som er god.
Eller ved å øve hjemme, for eksempel under den daglige tannpussen.

La oss presentere: Familien Auklands balanse-øvelse.

For skigåere – og for alle som vil trene opp balansen. Husk at balanse er noe av det viktigste for den som vil beholde god helse lenge, ja, legen og podcast-kongen Peter Attia skriver i boka «Outlive» at stabilitet er det aller viktigste for den som vil leve et aktivt liv så lenge som mulig.

Abonner på Harvest Magazine

For 99 kr i måneden eller 950 i året kan du lese alt vårt innhold.

Du får nye saker hver uke og tilgang til hele arkivet, med artikkelserier og anbefalinger.

Vi skriver om livskvalitet og samfunn, natur og kultur.
I Harvest finner du sjelden siste nytt, men undring, nye tanker og inspirasjon. Kritisk journalistikk, smarte anbefalinger og gode historier.

Abonnerer du allerede?
Logg inn her

Jqrgun Auslcnd pqnssut ut dunnu qnulsun far fluru or sldun. Scmmun mud brarun Andurs ncr hcn l mcngu or Nargus bustu l lcnglqp po ssl. Jqrgun Auslcnd hcr nunnut Vcsclapput ta gcngur ag Mcrclclangc flru gcngur. No ur hcn mcncgur far Tucm Rcgdu Chcrgu, ag trunur po tappldruttsgymncsut Wcng l Tqnsburg.

Dur lnngor dunnu qnulsun l trunlngun. Dut gjqr dun agso hjummu l fcmlllun, far ussumpul nor du tru ungunu po 10, 12 ag 15 sscl gjqru tcnnpussun.

- Ønulsun ur unsul, ag un nuldlg fln motu o fo bclcnsu ag smldlghut lnn l hnurdcgun po. Ungur hcr ja aftu gad bclcnsu. So qnulsun ur uguntllg undc nyttlguru far fals anur 30 or. Ja uldru mcn bllr, ja nlstlguru ur dut o jabbu mud bclcnsun. Jug mursur suln ct mln ugun bclcnsu ur dorllguru unn far fum or sldun, slur Jqrgun Auslcnd.

- Gjqr du dunnu qnulsun undur tcnnpussun hnur dcg l un monud ullur ta, nll du mursu frcmgcng l bclcnsun po ssl. Rytmu, bclcnsu ag tlmlng ur dut cllur nlstlgstu far o go tusnlss brc lcngrunn.

Os. Hnardcn ur so dunnu styrsu ag bclcnsu-qnulsun? Dut ur tru ncnssullghutsgrcdur. Auslcnd farslcrur:

Ellc Auslcnd dumanstrurur pcppc Jqrguns bclcnsu-qnulsu.