Fotoserie
Exit Stetind
Hva skjer når en av samtidens kunstnere tolker Peder Balkes «Stetind i tåke»?
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Exit-stetind.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1000&q=80&sharp=10&w=750&s=327bd53f541cade9c3f252d24e42d4a8 750w, https://harvestmag.imgix.net/images/Exit-stetind.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1333&q=80&sharp=10&w=1000&s=dbaec910cd8bf894e5b0de48bf0505e1 1000w, https://harvestmag.imgix.net/images/Exit-stetind.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1667&q=80&sharp=10&w=1250&s=b4b3793d536fca29c00e87e7053aba27 1250w, https://harvestmag.imgix.net/images/Exit-stetind.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2000&q=80&sharp=10&w=1500&s=b05b48e1f1f9ea29bc0802edd624b394 1500w, https://harvestmag.imgix.net/images/Exit-stetind.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2333&q=80&sharp=10&w=1750&s=4935354f3a72d3b5c0d9fc15483b253b 1750w, https://harvestmag.imgix.net/images/Exit-stetind.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2667&q=80&sharp=10&w=2000&s=44bb40ddbcdcc33c50235c4993565f4e 2000w)
Her i Norge er vi mest fortrolig med en ren og ukomplisert avbildning av natur.
Det ligger derfor en slags ironi i at det er den abstrakte dekorasjonsmaleren fra Toten, Peder Balke (1804 – 1887), som har malt de mest oppsiktsvekkende bildene av Stetind, fjellet i Nordland som av Reiseradioens lyttere er blitt kåret til Norges nasjonalfjell.
Maleriet Stetind i tåke fra 1864, er på tross av sin beskjedne størrelse, et av hovedverkene på Nasjonalmuseet for kunst i Oslo.
Balke var en selvlært bygdemaler og tok med seg sin kunnskap om dekormaleri inn i kunsten og brukte den der for alt det var verdt. Hans omgang med fordrivere, svamper og våt maling er en orgie i maleriske triks, ikke helt ulike de man benytter i orientalske landskapsakvareller.
Slik var det få eller ingen som malte i Norge på den tiden.
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-1_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=b653a8b2b9bb563e9e386816bc964c7a 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-1_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=98d6e0861986005636de97422c4801b9 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-1_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=aaddd99c984dc1476e0ce7c7bba5eb58 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-1_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=271a66787a32067ce19bdaed10e2587d 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-1_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=b5ba33a37577a8a27707ac0545853127 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-1_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=783f8509a670cabd97ac6d31b93abdca 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-1_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=2dd24af83c43abf1f63b3369444f19be 1800w)
Han var elev av J.C. Dahl på 1840-tallet. Det er ikke sikkert de to kunstnerne kom så godt overens. Balke var student hos mesteren i kun et år, og han hadde allerede utviklet en mer abstrakt, dekorativ og materiell tilnærming til naturen enn Dahl selv, som hadde den nøytrale observasjon som sitt credo. Objektiv innsikt i naturens storhet.
Balke fikk ikke noen videre kunstnerisk suksess i Norge mens han levde. Han var Thrane-tilhenger og sosialist. Han skrev prosaiske artikler til støtte for utbedring av vann og kloakknettet i Kristiania og han satt som styreleder i en forening for arbeidere. Han var tidlig ute med å lansere ideer om kunstnerstipend og pensjon.
Ryktet forteller at Balke etter sin død var på førstesiden i alle Kristianias aviser som aktivist og politiker. Ikke i én av nekrologene ble det nevnt at han også hadde vært kunstner.
Balke var altså en atypisk kunstnerskikkelse fra romantikken, ganske ulik sine samtidige Norske kolleger Lars Hertevig og Matthias Stoltenberg, som begge to personifiserte den romantiske myten om kunstneren som et ensomt og plaget geni.
Bildene til Peder Balke står likevel igjen som originale og litt eksentriske naturfremstillinger fra denne epoken. Stetind-bildene regnes som klassikere.
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-22_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=b4d2f010f0adf58b101a70c728e07d09 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-22_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=42719558a12a4e43359a8a126e5461f1 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-22_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=43f9bcd7511a5e1e2f29afa9a537510d 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-22_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=87cf64d7c0256d4be00b925b60e2e9a9 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-22_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=85d5a31abb149b445aecad5e0246fa13 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-22_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=0b1471cf49bbb84a41bc154694ee8754 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-22_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=b56292e67823bd2f23e35814140771e1 1800w)
Malingen i Balkes bilder fra Stetind har på en heldig måte falt sammen med fjellets polerte, rene og fuktige overflate. Det er sjelden stein ser så våt ut som når det regner på Stetind. Det er nesten som det regner fett. Eller svette. Balkes bilder svetter fett. Og fettet kryper ut av de våte rissene og renner nedover og dekker svaet.
Balkes omgang med materien i sine bilder foregriper fjellets eget forfall og forvandling. Det kan se ut som fjellet smelter. Det som skal forestille stein kan like gjerne se ut som lys.
Stetind er i Balkes bilder til tider så abstrahert at det tatt ut av sin sammenheng ikke ville været gjenkjennelig som et fjell i det hele tatt.
Balkes malerier fra storslått natur er forsøk på å sirkle inn opplevelser av monumentalitet og storhet med egne identifiserbare kjente og personlige virkemidler, det han hadde for hånden og det han mestret. Balke prøver i sitt arbeid med maleriet å gjøre erfaringene sine identifiserbare, å trekke dem ned på jorda.
Han prøver å gjøre verden tilgjengelig.
I et essay fra 1996 kalt Peder Balke: Trick, Depth and Game, sier den danske kunstnerern Per Kirkeby følgende om Balkes skifte fra dekorasjonsmaler til kunstner og hans bruk av maleriske «triks»:
Most of those who passed from house-painter to artist-painter would put all that inferior craft handicraft behind them and and diligently paint their way into convention and respectability. The fact that the trick reflects the world is something original in Balke. It is a mannerist touch that puts him in the ranks of Nordic originals.
Prosjektet Exit Stetind er mitt bidrag til den omfattende kunstproduksjonen som har hatt Stetind som sitt utgangspunkt.
Ideen til bildene har sitt utspring i et spørsmål om deltakelse i det stedsspesifikke prosjektet kalt Kunstneriske forstyrrelser i Nordland i 2005, der oppdraget var å omsette erfaringer fra fjellklatringens verden til kunst.
Selv om Exit Stetind består av foto, har bildene likevel noen estetiske fellestrekk med Balkes malerier fra 1860-tallet.
På lignende måte som hos Balke er Exit Stetind dokumentasjon av lys og tekstur, og fjellet er prosjektet omdreiningspunkt.
Men det er også et forsøk på å finne tilbake til fjellets mørke glød for å låne et uttrykk fra Werner Herzog.
Fjellets mørke tiltrekningskraft.
Bildene dokumenterer klatring opp Stetinds Sydpillar høsten 2005.
De dokumenterer samtidig lyskildene i rommet der de ble avfotografert vinteren 2005 og våren 2006. De ble avfotografert der de hang på veggen i mitt daværende atelier i Hausmannsgate i Oslo.
Lyset fra lampene i rommet, vinduene og gatelyset skinner i bildene. Det reflekteres i fotografienes blanke overflater. Refleksene bryter ned fjellets monumentale silhuett og danner nye former uten klar adresse i det opprinnelige motivet. Her og der kan man få øye på fotografens fingeravtrykk.
Overflaten på det fotografiske materialet kan ligne på fjellets egen tekstur i mikroskopisk skala.
Og det er kanskje mulig å leve seg inn i hvilke krefter som er i sving når man er nødt til å holde seg fast i steinen for å kunne bevege seg oppover.
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-3_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=ad02062b7869e5d97610c33bc6fd039d 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-3_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=a3c6d8352adc2c9d60c5e3618661e55a 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-3_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=e9e507029feca3f951eb634331f9a84c 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-3_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=e6632aa86ca82c594588900847d8dae9 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-3_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=41fa630f12ef2f226bc0f94fa124faf4 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-3_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=da819ea457d5c25ee677111a2ba75a01 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-3_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=69b09df5ba8cc9b20f01d2c08545d697 1800w)
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-333_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=d09c6c0f97446b390661af4657616fcf 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-333_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=9a6812f422c3cea62307c321fc692933 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-333_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=7926f3939e6be1870ad6b48b868c1e95 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-333_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=de39e3efb81a36a0116d5acfd9af008a 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-333_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=4eeed8009c29bd00ec40549376fad1f7 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-333_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=cb2f0cb771595fc7733f6253ad068906 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-333_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=a3f9ee8fbd48133c32829dae4bd99bd2 1800w)
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-4_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=4dbe81d3361720b13b5b3016d3ec79e0 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-4_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=ba883a42b666b4118ac9cc3bb997a8d5 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-4_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=5bc0fa318c4b23695ce83cf746373133 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-4_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=a57fc2e8f53de2015206982b4dac72b9 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-4_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=abd78c7955c7e4eb2452094988ad5acf 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-4_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=eae1c5fa8eaa3420896f1ad2eba11b24 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-4_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=9da6d725a733f4373571cf496ffa1b76 1800w)
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-5_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=c385295b501e980ef1d46b4356c65d43 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-5_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=258dfc1c28e085a37fe0e9d779cec149 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-5_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=2a4b60f182d7d15d9fe72b6b64bab6c7 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-5_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=88fe2bf9a166caa40e2952b359cd9e76 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-5_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=f40b792110425b92d5ceaee6b9c7a00b 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-5_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=e19b7af4f5145e00c1e554148ac2363a 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-5_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=edf2b661d92bd19c018be8b22227b218 1800w)
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-6_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=586d90092a53be84bf73a6327f5c4947 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-6_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=1171a82fa8cf80dbaed1cc88f9da7bf3 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-6_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=ffe6e626b53eaa7d9cec79cc1587dd6b 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-6_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=d9212c8f1603694355800b21f9d32127 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-6_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=91e28506e0ffb8aa8f4d5f6b5360c6be 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-6_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=c0712947f018bf14a769e13de13e9cce 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Importert/april/exitstetind-6_1500_1000_90.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=5d418ea5100b3e2089917fe520214707 1800w)