En grønn reise fra Norge til India
Første etappe: Oslo-København
Hydrogenbilen har ankommet, og jeg er klar til å reise videre
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Hydrogenbil.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1000&q=80&sharp=10&w=750&s=2932c255e763dd3ae7847dfc7bbcf6f6 750w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Hydrogenbil.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1333&q=80&sharp=10&w=1000&s=bf9a615a3e6168509163f3cd723a3e00 1000w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Hydrogenbil.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1667&q=80&sharp=10&w=1250&s=2bd6c9bfda282c281097efd6c36a4b17 1250w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Hydrogenbil.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2000&q=80&sharp=10&w=1500&s=696105f347f8513169e137528b570aa3 1500w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Hydrogenbil.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2333&q=80&sharp=10&w=1750&s=02bcccb0547df38733b6c9557efe7251 1750w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Hydrogenbil.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2667&q=80&sharp=10&w=2000&s=59e94a0ccdd5b1e853786100edb48355 2000w)
OSLO – KØBENHAVN
Jeg ankom København med ferge fra Oslo. Det var den eneste muligheten. Fergen er ennå ikke utslippsfri, men den har landstrøm til kai i Oslo, noe som er nøkkelen til å redusere lokale utslipp.
Bilen jeg skal kjøre er en Hyundai iX35 som har nok rekkevidde til å kjøre gjennom Danmark, Tyskland og hele veien til Italia. Det er en SUV med god plass, så jeg bestemte meg for å ta med barna og søsteren min på reisen hele veien til Itala.
Derfra drar jeg videre alene.
Det tok under fem minutter å fylle tanken med ren hydrogen. Hydrogen kan framstilles og brukes uten direkte utslipp av CO2. Det eneste utslippet er vann som visstnok er så rent at det kan drikkes.
(saken fortsetter)
![](https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Danskeferga.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=cdeccd7d676011e658f2e9a31b981be2 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Danskeferga.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=58a6b521ef97127aeff9142ff9048099 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Danskeferga.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=b0e361a7deeb30d6cd454615719747f7 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Danskeferga.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=7ff9721ea77b6e60f5c5a18e852c1cd8 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Danskeferga.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=df7c635ba91bfe9df43331962a67d553 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Danskeferga.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=379d5c5536484226460e84bccce6f192 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/Birgit_Danskeferga.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=c3f2d8040e178f2f5bf17c859d03af23 1800w)
Bilen har jeg fått låne av Greenstat, et firma der jeg sitter i styret. Greenstat er en av fire partnere som har fått i oppgave å utvikle infrastrukturen når det gjelder steder man kan fylle hydrogenbiler i Norge, for der ligger vi foreløpig et stykke bak.
Norge var ledende på hydrogenteknologi, men nå har vi mistet den posisjonen. Infrastukturen for hydrogenbiler i Norge er faktisk dårligere enn den var for noen år siden, det er derfor jeg måtte jeg ta ferge fra Oslo til København. Herfra blir det derimot enklere, for infrastukturen i Europa gjør at jeg kan fylle hydrogen hvis det blir nødvendig, hele veien fra København til San Remo.
Følg med når Harvest rapporterer fra nye etapper på Birgit Lioddens grønne reise fra Norge til India.
![](https://harvestmag.imgix.net/images/BIRGIT_GRAFIKK.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=fc1ec2391b69eec373e2a317eb71f456 400w, https://harvestmag.imgix.net/images/BIRGIT_GRAFIKK.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=650&s=455ca95c3cd600c037d6b33d0f46cec1 650w, https://harvestmag.imgix.net/images/BIRGIT_GRAFIKK.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=900&s=3901475a1b4b713fe517a839b326e1da 900w, https://harvestmag.imgix.net/images/BIRGIT_GRAFIKK.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1150&s=1845292ad36e546190ac2cfa5c07b79b 1150w, https://harvestmag.imgix.net/images/BIRGIT_GRAFIKK.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1400&s=13a425dc75e39aad2720f064f407e1ea 1400w, https://harvestmag.imgix.net/images/BIRGIT_GRAFIKK.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1650&s=60fdb891697b5ab9df91d21e71291d84 1650w, https://harvestmag.imgix.net/images/BIRGIT_GRAFIKK.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=1800&s=8241f4eb3e296fa2daea74c8d8c7e329 1800w)