Forbruk

Den nytteløse kritikken

Kritikk av Black Friday gjør lite annet enn å bekrefte livsstilen til et kjøpesterkt segment som uansett ikke er målgruppa.

Folk elsker jul, plages av jul og trenger å få motsetningene til å gå opp: «Jeg hadde ikke tenkt å dra hit, men barnebarnet hadde lyst. Egentlig synes jeg jula er blitt et pes og et kjøpepress. Vi har nok materialisme», sier Gulla Jørgensen når Altaposten intervjuer henne som kunde i søndagsåpen butikk. Jørgensen demonstrerer hvorfor de som velger seg forbruket som fiende når de vil ha en bedre verden har det ekstra vanskelig i jula; folk elsker på kjøpesenteret.

Black Friday gir mer å kjempe imot, men også mye muligheter for å elske.

Forbruk er en kjærlighetshandling, konkluderer antropologen Daniel Miller i boka «A theory of shopping». Et sentralt kapittel heter «Making Love in Supermarkets». Millers har fulgt kvinner i Nord-London på handletur og sett på hvordan de viser omsorg for barn, barnebarn, foreldre, mann og katter gjennom handleturen. Når bandet The Clash synger «Lost in the Supermarket» gir de forbrukernes fremmedgjorthet en sang. Men det må være noe annet enn fremmedgjorthet som får folk til kjøpesenteret.

Abonner på Harvest Magazine

For 99 kr i måneden eller 950 i året kan du lese alt vårt innhold.

Du får nye saker hver uke og tilgang til hele arkivet, med artikkelserier og anbefalinger.

Vi skriver om livskvalitet og samfunn, natur og kultur.
I Harvest finner du sjelden siste nytt, men undring, nye tanker og inspirasjon. Kritisk journalistikk, smarte anbefalinger og gode historier.

Abonnerer du allerede?
Logg inn her