Debatt
Barn trenger tid uten agenda
Jeg tror at frykten for å gi barna leksefri, handler om voksnes generelle frykt for aktiviteter uten nytteverdi.
![](https://harvestmag.imgix.net/images/tonje-lek-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1000&q=80&sharp=10&w=750&s=21568c126c05b4eda49762b0317b76e8 750w, https://harvestmag.imgix.net/images/tonje-lek-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1333&q=80&sharp=10&w=1000&s=dbe792c887aaa4b8aa3bd661a03da3fe 1000w, https://harvestmag.imgix.net/images/tonje-lek-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1667&q=80&sharp=10&w=1250&s=8abf0f6b7d70e5bbed42925696e9513e 1250w, https://harvestmag.imgix.net/images/tonje-lek-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2000&q=80&sharp=10&w=1500&s=a2e4f84ecdcb39185087a60e9a595805 1500w, https://harvestmag.imgix.net/images/tonje-lek-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2333&q=80&sharp=10&w=1750&s=dbec9b777c2c31ad58ac25442eb8ff77 1750w, https://harvestmag.imgix.net/images/tonje-lek-1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=2667&q=80&sharp=10&w=2000&s=6397d56bfdef8777cf6048cb8e474854 2000w)
I disse dager er forslag til ny opplæringslov ute på høring, og for første gang kan lekser komme inn i lovverket: «Skolen kan påleggje elevane å gjere oppgåver utanom skoletida (lekser). Det må takast omsyn til at elevar har rett til kvile og fritid», lyder forslaget.
Arbeiderpartiet etterlyser en debatt om lekser. I denne sammenheng vil jeg gjerne rekke opp hånda. Det er nemlig potensielt en svært vesentlig forskjell på denne ordningen slik den eksisterer idag, og slik vi kan risikere at den vil bli håndhevet i fremtiden, om lovforslaget blir vedtatt.
Mine barn har ikke mye lekser, leksetimen de har integrert i timeplanen dekker dessuten det meste. Av og til oppfordres de til å lage en matrett, i perioder har de leselekse, og unntaksvis jobber de med ulike særemner, som så langt har gitt mer enn det har slitt på samlivet i heimen. Om jeg hadde opplevd at mengden lekser gikk utover barnas ve og vel, så ville jeg ha kjent meg trygg nok til å sette ned foten. Denne muligheten vil jeg insistere på at vi som foreldre skal ha. Utdannelsen av våre barn bør sikte mot å være et lagspill mellom lærer, forelder og elev. Ord som «pålegge» klinger ikke bra. Fremfor å integrere lekser i lovverket, bør vi i stor grad kvitte oss med dette konseptet en gang for alle. (artikkelen fortsetter)
Abonner på Harvest Magazine
For 119 kr i måneden eller 1200 kr i året kan du lese alt vårt innhold.
Du får nye saker hver uke og tilgang til hele arkivet, med artikkelserier og anbefalinger.
Vi skriver om livskvalitet og samfunn, natur og kultur.
I Harvest finner du sjelden siste nytt, men undring, nye tanker og inspirasjon. Kritisk journalistikk, smarte anbefalinger og gode historier.
Abonnerer du allerede?
Logg inn her
![](https://harvestmag.imgix.net/images/tonje-lek-2.jpg?auto=compress%2Cformat&fit=clip&fm=jpg&q=80&sharp=10&w=400&s=ed8f3c73492dffc6b638116db4fef676 400w)