Selvstyrt læring

Back to school? Nei, ikke for oss

To barn kommer ikke tilbake til skolestart på Nesodden. Vi vil gi dem pedagogisk frihet og stoler på barnas indre drivkraft.

Ding. Ding. Ding. Det er onsdag en uke før skolestart. Gruppemeldinger plinger inn på telefonen fra klasseforeldre på andre siden av Atlanteren. Guttungen vår, på ni år, er blitt invitert til et “back to school”-disko med klassen sin. Svaret vårt - nei takk, sender vi med smilefjes, hjerter og et visst vemod.

I høst blir det nemlig ikke noe “back to school” for våre barn. Det blir i hvert fall ikke tilbake til skolebenken på Nesodden. Etter år med research, tenking og beslutningsvegring så har vi, til tross for pandemien, endelig turt å kaste loss.
Vi har satt vår etablerte hverdag i Norge på pause, for å søke pedagogisk frihet i Canada. Planen vår er å utforske selvstyrt læring.

I Norge er dette kanskje både uhørt og radikalt. Her, i British Columbia, på Canadas vestkyst, er denne læremetoden kjent, statsstøttet og innafor normalen.

Men hva er egentlig selvstyrt læring, og hvordan skal vår familie få det til?

Abonner på Harvest Magazine

For 99 kr i måneden eller 950 i året kan du lese alt vårt innhold.

Du får nye saker hver uke og tilgang til hele arkivet, med artikkelserier og anbefalinger.

Vi skriver om livskvalitet og samfunn, natur og kultur.
I Harvest finner du sjelden siste nytt, men undring, nye tanker og inspirasjon. Kritisk journalistikk, smarte anbefalinger og gode historier.

Abonnerer du allerede?
Logg inn her