Kunsten å se

Aleksander Nordahls magiske undervannsbilder

I prosjektet «På ett pust» fanger fridykker og fotojournalist Aleksander Nordahl øyeblikk fra en verden vi sjelden får oppleve.

Lyngstøylvatnet i Norangsdalen. Et ras i 1908 gjorde at dalen ble demmet opp og sommersetrene havnet under vann.

Aleksander Nordahl har i mange år vært en av Norges fremste reportasjefotografer. Han har jobbet i NTB, Dagbladet og i Dagens Næringsliv, der han fortsatt jobber. Han har fått priser i World Press Photo. Han har vunnet Årets Bilde to ganger, siste gang i 2016, med en reportasje fra Aleppo i Syria. Likevel er det undervannsfoto som er hans store lidenskap - eller som har blitt hans store lidenskap, for å være helt korrekt.
- Jeg har dykket med flasker i 30 år, men jeg har egentlig aldri hatt lyst til å fotografere under vann. For noen år siden var jeg på en undervannsjobb med flasker og full dykkerutrustning og jeg syntes det var klumpete og tungt som faen. Men så ble jeg sendt på en jobb for D2, Dagens Næringslivs fredagsmagasin. Jobben var i Nord-Norge og oppgaven var å ta bilder av fridykkere. Og da var det gjort, forteller Aleksander Nordahl.
Han la dykkeflaskene i kjelleren og kjøpte seg fridykkerutstyr, og siden har han fridykket over hele Norge, i havet, i fjorder og i innsjøer.
Noen av bildene skal stilles ut under Passion for Ocean-festivalen førstkommende lørdag, 25. august, på Vippetangen i Oslo. Prosjektet har han kalt «På ett pust».

(saken fortsetter under bildene)

Vinterjakt og dykking i en av fjordene i Sogn.

En undervannsjeger har skutt en stor torsk og er på vei opp til overflaten.

Stills og lunger

- Fridykking er så mye mer elegant enn vanlig dykking med flasker. Jeg følte meg mer bevegelig, raskere, og jeg tenkte: Dette er så vakkert. Jeg vil gå tilbake til utgangspunktet, jeg vil ikke ta video og sånne ting, jeg vil ta bilder som kan stilles ut og henges på en vegg. Stills og lunger, det er det dette prosjektet handler om.
Aleksander Nordahl forteller at selv om han befinner seg under vann, så tenker han fortsatt som en fotojournalist og ikke som en vanlig naturfotograf.
- Jeg svømmer med kameraet mitt. Jeg fanger øyeblikkene. Jeg er avhengig av å være like god som de fridykkerne jeg følger, for jeg tror bildene får en helt annen kvalitet når jeg gjør det samme som dem. Det handler om å mestre omgivelsene. Når du som fotograf er på Stortinget eller i Aleppo handler det om å mestre forholdene, og det er det samme i havet, forklarer Aleksander Nordahl.
- Dessuten er det noe økologisk over det å fridykke og å drive undervannsjakt. Du beveger deg på samme måte som alt rundt deg. Du lager ingen lyd, skaper ingen bobler. Og når du jakter, skyter du kun ett bytte, bare det du trenger til middag. Mange tror at fridykking er ekstremsport med masse action, men det er vel så mye yoga. Jeg slapper veldig av når jeg driver med det, sier Aleksander Nordahl.
Når man ser på bildene hans, så ser det så enkelt ut, men han må tilbringe ekstremt mange timer under vann for å få de motivene han er på jakt etter. Og hvis han ikke får dem, hva gjør han da?
- Når det er for dårlig sikt i vannet tar jeg med harpunen og skyter meg en fisk til middag.

Fotoutstillingen «På ett pust» vises på Passion for Ocean-festivalen på Vippetangen i Oslo førstkommende lørdag, 25. august.

Vestlandsfjord. Stor sei jakter på stim av småsei.

- Torsk skutt i Saltstraumen. Dette er mitt signaturbilde på undervannsjakt og et bilde jeg er veldig fornøyd med.

Fridykker suser gjennom strømmen i Saltstraumen. Den ultimate frihetsfølelsen.