Arbeidstid

Sekstimersdag for kreative sjeler

- Vi er en generasjon som synes fritid er viktig. Til og med bedriftseiere vil jobbe mindre, forteller Jimmy Nilsson, kreativ leder i reklamebyrået Background som innførte sekstimersdag.

Sveriges vinterhovedstad Falun har mer enn skiløyper og lager mer enn svenskenes favorittpølse. Background AB er et grafisk designbyrå med ni medarbeidere, inklusive de to eierne Jimmy Nilsson og Gabriel Alenius. Jimmy er eldstemann på 43. De er unge, kreative og høyt lønnede – den typen ansatte og den typen jobber alle ønsker mer av – men de er i en bransje som typisk har hatt lange arbeidsdager.

Backgrounds eiere Jimmy Nilsson (t.v.) og Gabriel Alenius.

Foto: Background

- Både Gabriel og jeg har snakket i lang tid om sekstimersdagen. Hva skjer om man setter den ut i livet? De som har testet det, er virksomheter som er helt annerledes, i industrien eller i helse- og omsorgssektoren. Mens vi tjener penger på å selge tid. I reklamebransjen er det fleksitider og mye eget ansvar. Fritid og jobb går sammen – man går og klipper seg i arbeidstida, man har private telefonsamtaler på jobben. Og man jobber om kvelden. Alle har ikke godt av at jobb og privatliv blandes så mye sammen. Så vi tenkte: ‘Hva om vi fikk folk til å fokusere mer?’ forteller Jimmy.
Den andre grunnen handler om beliggenheten akkurat i Falun – og at Background trenger dyktige folk.
- I Falun er det ikke så lett å finne kompetanse. De fleste man vil jobbe med sitter i Stockholm. Det er hard konkurranse om de som vender hjem fra storbyen. Man skal ha flaks for å få bra folk. Det er grenser for hvor mye vi kan konkurrere på lønn.

Sekstimersdagen ble det kreative svaret. Den 1. september 2015 begynte et ni måneders eksperiment – og en flom av henvendelser fra media og forskere over hele verden.
- Det var helt sjukt. Jeg fikk nesten daglige henvendelser fra professorer og studenter som ville intervjue meg, fra hele verden, forteller Jimmy.
Forklaringen er kanskje at det er sjeldent for kreative, kunderettede bedrifter som Background å ta et sånt valg.

Oppskriften er egentlig som de fleste andre steder i privat sektor som har innført sekstimersdag: Samme lønn som før og høyere effektivitet – mot kortere arbeidstid.
- Vi kunne ha sagt: Nå blir det ikke noe mer Facebook på jobben, ingen hårklipp, og holdt på åttetimersdagen. Men da hadde vi ikke fått de ansatte med på det. I stedet ga vi en gulrot, forteller Jimmy.
De regnet på alle tidstyvene som kunne tas bort: Så og så mange ganger klipper folk seg i løpet av året, sosiale medier tar minst 30–40 minutter om dagen og to kaffepauser tar minst en halvtime.
- Og må vi alle sitte sammen i en times møte mandag morgen? Kanskje en halvtime holder? Vi er sjukt gode på å ha dårlige møter i Sverige, ler Jimmy.

Når alt ble summert opp, var man ikke så langt unna å spare inn to arbeidstimer om dagen.
- Hvordan gikk det?
- Folk ble piggere. Mer fokusert.
Internt i Background var folk i begynnelsen veldig fornøyde med sekstimersdagen. Andre forsøk med sekstimersdagen har gjerne vist at folk gjør mer av det de i utgangspunktet gjorde på fritida. Det samme gjaldt på Background.
- Svensker fyller tida med noe nytt – ekstra hockey-trening med barna eller kjøpe en hytte. Min første reaksjon da vi hadde bestemt det, var ‘faen, nå må jeg trene mer’, ler Jimmy.
Medarbeiderne levde bedre liv, og de fikk gjort jobben mer effektivt. Det Jimmy var mest redd for, var kundenes reaksjoner – deres fordommer:
- Noen spurte: Har dere tid nå? De trodde ikke helt på at vi hadde samme kapasitet som tidligere.

Oppmerksomheten slo tilbake på sekstimersdagen på uventet vis. PR-flodbølgen gjorde det lille firmaet kjent over hele Sverige, og det bidro til at oppdragene økte. For å levere, fikk produksjon all oppmerksomhet, og det ble for lite tid til alt det andre som trengs for at folk skal trives på jobb og med hverandre, som kompetansebygging, interne møter og kaffepauser.
- Vi var i ferd med å miste bedriftskulturen vår og ville finne tilbake til fellesskapet, sier Jimmy.
Dermed ble både eiere og ansatte enige om å myke opp sekstimersdagen.
- Seks timer er fast tid, resten er fleks. Så når virksomheten tillater det kan man fortsatt jobbe seks timer. Vi ser på det som en utvikling av sekstimersdagen, sier han.

- Tror du at noen vil følge etter?
- Det tror jeg absolutt. De blir tvunget til det, for det drar folk. Vi er en generasjon som synes fritid er viktig. Til og med bedriftseiere vil jobbe mindre. Det jeg elsker mest, er mine barn og å kjøre snowboard, selv om jobben min også er fantastisk morsom. Alle i Background er mellom 30 og 43, vi vil ha fritid. Det handler ikke bare om at de fleste har barn. Det handler også om vår generasjon. Vi i Skandinavia har jo så mye penger. Det eneste vi ikke har, er tid.
- Hos dere fikk folk kortere arbeidstid, og de fikk beholde ganske gode lønner. Hva om de fikk valget mellom 5 % høyere lønn og 5 % kortere arbeidstid?
- Jeg gjetter på arbeidstid, sier Jimmy.

Historien til Background bekrefter på sett og vis påstandene til både tilhengere og motstandere av individuelle forsøk på kortere arbeidstid. Ja, i de aller fleste bedrifter er det et betydelig potensial for å jobbe på smartere måter som både sparer tid og gjør medarbeiderne med fornøyd. Men på et tidspunkt kan effektiviseringen bikke over i stress og mistrivsel. Det gjelder særlig når man konkurrerer med folk som har et par timer mer hver dag å gjøre jobben på. Å konkurrere seg fram til kortere arbeidstid kan kanskje være mulig den dagen flertallet av arbeidsgivere har Jimmys innstilling. Men inntil den tid ligger håpet for flertallet av oss i tariffoppgjørene.