Meninger

Et mer brukervennlig grønt skifte i Oslo

Det grønne skiftet i Oslo burde blitt mer brukervennlig gjennomført, og med en ærligere forklaring av hva det ville innebære i forkant.

Slik det faktisk ble rullet ut i virkeligheten har skuffet mange. Spesielt fordi det ikke ble tatt nok høyde for høyst forutsigbare ulemper for store deler av handelsstanden. Og dermed også for beboerne. Omstilling er ofte vanskelig. Men noe kan virkelig gjøres mindre smertefullt. Her finnes det noen lavthengende frukter.

Da mange stemte på MDG for noen år tilbake så stemte de rett og slett på en grønnere fremtid. Hvis stemmeseddelen hadde sagt, for eksempel, "stem på det grønne skiftet og få 40% færre butikker i sentrum innen 2 år", så tror jeg at stemmeantallet til MDG hadde minket litt. Jeg tror de fleste ønsker seg en grønnere by, dog ikke på bekostning av det kommersielle mangfoldet. For når mangfoldet minker går også trivselsfaktoren ned. Det er vanskelig å si når den kritiske massen inntreffer m.h.t. byforvitring. Men de fleste vet når det er for sent. Jeg tror ikke at vi er der ennå. Men jeg føler sterkt at byen må gå sammen med et krafttak for å verne om det kommersielle mangfoldet . Politikere og handelsstanden; media og forbrukere - sammen. Vi har alle et ansvar for å verne om byen vi er glad i.

Sinne mot MDG
Ny bomring og fjernede parkeringsplasser har ikke akkurat hjulpet. Store deler av handelsstanden er alt annet enn fornøyd med dette, og med god grunn. Hvis politikerne påstår at de kun har mistet 5% av kundene sine, da lurer jeg på hvor de har datagrunnlaget sitt fra. Spør butikkeierne i Rosenkrantzgata om det er den størrelsesordenen det er snakk om. Jeg tror de vil være uenige. Derfor er det mye sinne mot MDG i Oslo. Jeg hører det hver dag, når jeg er ute på rundene mine i butikker. Og jeg frykter et politisk skifte ved neste valg som vil reversere det som er blitt gjort av grønn omstilling. Da vil alle de butikkene som har lidd eller gått under ha lidd for ingenting. Absolutt alle jeg kjenner har mistet minst en butikk de er glad i.

Hva med å endre menyen?
Jeg heier jo egentlig på de politiske kreftene som prøver å få til et grønnere Oslo. Jeg har ikke bil selv men puster inn like uren luft som alle de som kjører dieselbil i byen. Men måten det grønne skiftet blir gjennomført på kan jo mildt sagt sies å være lite brukervennlig. De sier at man ikke kan lage en omelett uten å knuse egg, men hva med å endre menyen? For eksempel: Det var vanskelig for mange butikker å få inn vårvarene sine i år, for det kom så mange restriksjoner på varefrakt. Kunne ikke politikerne ha forutsett det og tilbudt en godt organisert midlertidig løsning for de små butikkene? Kun i en overgangsfase, om ikke annet? For å opprettholde mangfoldet?

Og mer generelt: kunne ikke byrådet ha fremhevet at det nå finnes kommersielle aktører som gjør det enklere å handle lokalt? Jeg representerer én slik, app-en FNDR, og det finnes også andre aktører. Til felles har vi det at vi ønsker å fremme lokal handel og handel til fots. Vi er fortsatt i oppstartsfasen og er ikke perfekte, men vi oppdages etterhvert og vi vokser! Alle politikere som ønsker grønnere byer bør fremsnakke nettopp slike som oss, for vi komplementerer faktisk deres politikk! Og vi koster dem ingenting! Når mange nok byboere tar disse verktøyene i bruk vil det ikke lenger være nødvendig å velge mellom grønne byer og eksistensen av et stort mangfold butikker i sentrum. Markedet vil frembringe det selv.

Jeg har banket på dørene til Rådhuset mange ganger for å få noen støttende ord i media. Har mailet, snakket med og møtt flere politiske representanter. Merkelig nok er det MDG som har gjort minst i respons på mine henvendelser. Høyre er det eneste partiet som har korrespondert aktivt med meg og virket genuint interessert i å høre om FNDR. Kanskje slike små lokale eksempler forklarer hvorfor flest velgere ved valget i fjor syntes Høyre hadde den beste miljøpolitikken?