Fly og klima

- Skal vi la være å skrive om billige flybilletter?

Norske medier skriver mye om det grønne skiftet og klimavennlige løsninger. Før de lager sak om billige flybilletter og inviterer leserne med på reiser.

Flyselskapene og reiseoperatørene har en nyttig venn i norske medier. Å guide leserne til billige fly-billetter og Syden-turer anses som redaksjonelt stoff.
Aftenposten driver en nokså kritisk klimajournalistikk, lager serien "Kloden vår" og arrangerer klimakonferanser. Samtidig slår avisen gjerne opp saker som "JULELUKSUS. Tre innsidetips til de beste julebyene" på forsiden.
På forsiden av nettutgaven 3. januar i år sto det:
"2016 ble det varmeste år som noengang er registrert på Svalbard. Men med varmen kommer ekstremværet".
Og rett under:
"Gjør et midtvinterskupp til varmere strøk".
Der skrev journalisten at det "gjelder å følge med på kampanjer og tilbud de kommende ukene". Og informasjonssjefen i Tui (tidligere Star Tour) fikk si at januar etter hennes mening var den beste måneden å reise i, da kan mange ha "godt av en velfortjent pause i varmen etter en hektisk jul".
- Vi skriver mye om reiseliv, og vi lager journalistikk som folk kan styre livene sine etter. Hva som er billig og dyrt er da en viktig dimensjon, sier Espen Egil Hansen, sjefredaktør i Aftenposten.
- Klimautslippet ved flyturer er aldri med i slike saker?
- Nei, men hvis du leser andre deler av avisen, så skriver vi mye om det. Det er interesse og behov for stoff om reiser og ferieturer. Mener du at vi skal la være å skrive om billige flybilletter, av hensyn til klima? Det mener jeg blir for snevert.
Da Aftenposten skrev om nye flyruter fra Norge til USA, var det med overskriften "Norsk USA-feber vekker oppsikt". Sommeren 2017 blir det i snitt fire daglige avganger fra Gardermoen til en amerikansk by. En direktør i Finn Reise fikk si at tilbudet ville bli helt eksepsjonelt. "For dem som skal til USA er det bare å begynne å glede seg. Det ligger an til intens konkurranse og gode flypriser".
- Er du enig at det er et mål å fly mindre, Espen Egil Hansen?
- Ja, det er ikke tvil om det. Og det som endrer adferd er kunnskap og debatt, og det bidrar Aftenposten til. Klima er ett av de områdene vi satser aller mest på, sier sjefredaktøren.

Skjermdump av Aftenposten.

Gjennom A-kortet kan Aftenpostens abonnenter få rabatter, blant annet på reiser. Nyhetsbrevet tilbyr vanligvis fire-fem ulike. "Opplev det gode liv på fottur i bølgende toscansk landskap", sto det i siste utgave.
Det er vinkurs til Veneto, fotokurs i den spanske "kardemommebyen" Villajoyosa. Fotballtur til Barcelona (for å se kampen mot Celta Vigo helgen 4.-5. mars), militærhistorisk reise til Nederland og Belgia. Ferie til Costa Rica, med "fantastisk artsrikdom hva gjelder dyre- og fugleliv", eller seiltur innom India, Maldivene, Seychellene og Sri Lanka - med A-kort kun kr 54 900 per person.
- Det er stor interesse for kulturreiser, så det er en naturlig ting for oss å ha med. Vi har ikke diskutert å trappe ned på slike tilbud, nei, sier Hansen.

Rabattkode FJELL - til Middelhavet.
Den progressive avisen Klassekampen tilbyr også leserne flyreiser til gunstige priser. I fjor kunne reise på en 15 dagers 5-stjerners reise til Tyrkia og Rhodos, fra 990 kroner! "Favørpris for Klassekampens lesere".
Også medlemmer av Den Norske Turistforening lokkes til fjerne land i vinter. Med siste utgave av Fjell og Vidde fulgte et annonsebilag, merket som et tilbud til leserne av bladet og DNT-medlemmer: Kypros i 8 dager, til kroner 1990. Kun med rabattkode FJELL, som det sto. Avreisedatoer var fra 17. februar til 22. april, omtrent samme tidsrom som DNTs egne hytter i vinterfjellet er åpne.
- Jeg likte ikke annonsen selv, sier redaktør Helle Andresen i Fjell og Vidde.
- I ettertid ser jeg at vi ikke burde latt den bli merket som et tilbud til våre lesere og DNT-medlemmer.
- Var det ikke det, da?
- Det var en annonse, laget av et byrå. Ikke en reise som var utviklet i samarbeid med oss, som man kunne få inntrykk av. Men dette handler om mer enn den ene annonsen. Det er store dilemmaer som DNT og hele samfunnet må ta innover seg, sier Andresen.
- Vi skriver jo om turer til Nord-Norge. Skal vi slutte med det? Vi har annonser for olivenreiser og sykkelturer til Italia, vi har reklame for klær som bidrar til CO2-utslipp. Jeg skulle gjerne laget et blad uten annonser, men da ville det ikke kommet noe Fjell og Vidde, sier Andresen.
Hun er likevel åpen for endringer, dersom DNT sentralt "tar et grønt grep".
- Det reises mye i DNT, vi bør absolutt diskutere vår egen praksis. DNT Oslo og omegn tilbød før utenlandsreiser for medlemmer. Det har de sluttet med, fordi det tok fokus bort fra primæroppgavene.

Skjermdump av annonser vedlagt Klassekampen og DNTs Fjell og Vidde.