KUNST

Før stormen bryter ut

Lars Hertervig ble holdt utenfor kunstfeltet på grunn av sin psykiske sykdom, men fant trøst i naturen.

Se mer fin kunst i artikkelserien vår: Kunsten å se.

- Hertervig gjenga ikke landskapet så realistisk som mulig. Han filtrerte det han så og gir deg derfor en mer personlig tolkning av hans opplevelse av landskapet. Hertervigs bilder uttrykker kunstnerens indre og følelsesladede landskap, over det ytre og realistiske.
Det forteller Ellen Lerberg, senior kurator formidling i Nasjonalmuseet.

Lars Hertervig ble født i 1830 og vokste opp under enkle kår i Tysvær i Rogaland. Familien var kvekere, noe som ifølge Lerberg kan ha preget kunsten.
- Kvekerne dyrket det guddommelige lyset, slik som Hertervig. Komposisjonene er ofte rolige og innbyr til ettertanke.

Som nasjonalromantikere flest var Hertervig opptatt av det storslagne og det «sublime» i naturen. Men han skiller seg ut. Det er en disig, nesten strålende og drømmeaktig kvalitet ved mange av maleriene. Ifølge Lerberg er det nesten så han er nyromantisk før nyromantikken, som senere ble mer opptatt av personlige kunstuttrykk, fantasi og følelser.
- Bildene har en mystisk stemning. De kan være lysende med glitrende sjø og sol, eller mørke og ulne. Han malte mer melankolsk enn Gude, som var mer avklart og tydelig, sier hun.

«Her kommer den nye generasjonen – det nye håpet!», var slik man omtalte opplevelsen av den da 22 år gamle Hertervigs talent ved kunstakademiet i Düsseldorf.

(Se Hertervigs bilder under)

Naust og båter ved stranden (uten år), tegning av Lars Hertervig. Foto: Nasjonalmuseet.

Sommerlandskap i tordenvær (1856), av Lars Hertervig. Foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet.

Fra Borgøya (1867), av Lars Hertervig. Foto: Jacques Lathion, Nasjonalmuseet.

Berømt maler, eller ingenting

Den unge Hertervigs talent ble oppdaget tidlig. Som 16-åring i Stavanger gikk han både i lære hos en malermester og fikk tegneundervisning. Ferden bar deretter til Tegneskolen i Kristiania, hvor han blant annet fikk undervisning av Johannes Flintoe og Joachim Frich. Han var fast bestemt på å bli en berømt maler, eller ingenting.

Hertervig lå an til å ha en strålende karriere og mottok undervisning av Hans Gude i Düsseldorf. Kitty og Alexander Kielland var blant hans velgjørere.

Hertervig malte på samme tid som August Cappelen og Johan Fredrik Eckersberg, men disse hadde et langt mer naturtro uttrykk. Han malte i en tid da mennesket ble sett på som forvalter av naturen, men også i en tid da man virkelig begynte å utforske naturen vitenskapelig. Dette var en tid hvor man fortsatt hadde store områder med vill, uberørt natur i Norge.
- Folketroens troll forsvant gradvis, flere forstod at fjellene faktisk var laget av stein. Men det var fortsatt en viss mystikk i malerkunstens syn på naturen, sier Lerberg.

Rogalands mektige natur

I motsetning til mange andre nasjonalromantiske malere, oppsøkte ikke Hertervig Hardanger og Sogn for å finne sine motiver. Det var hjemtraktene i nordre Rogaland og Sunnhordaland som appellerte mest. Gjerne rett før stormen skulle til å bryte ut.

Rogaland og regionens varierte kystlandskap forble kjære motiver for Hertervig hele livet.
Gjengivelsen av lyset, kontraster mellom det lyse og det mørke, kombinert med at maleriene ofte har et glatt og lett preg, og en dominerende blåfarge, ga tidlig bildene beskrivelsen «de blonde fjordbilder».
- Om sommeren ser jeg ofte typiske florlette «Hertervig-skyer», sier Lerberg.

«Himmelen, skyene og lyset vitnet om de evige krefter i naturen, dvs. det som ikke var bundet av det jordiske og forgjengelige», skriver Koefoed. Denne romantiske lengselen etter lyset er tydelig i Borgøya (1867), der Hertervig malte sitt fødested slik han så det for seg, ikke slik det faktisk ser ut. Her forenes fjell, fjord, skyer og himmel i harmoni.

Et sted for å være helt seg selv

Det var ikke bare et talent for storslåtte og kontrastfylte naturkomposisjoner som preget kunstneren. Han slet med hallusinasjoner og ble også sykeliggjort på grunn av at han ikke nødvendigvis ferdigstilte bildene han jobbet med. Han fikk diagnosene «melancholia» og «dementia». Dette kan i dag oversettes til depresjon og en form for schizofreni, selv om noen også mener at Hertervig var et offer for datidens psykiatriske uvitenhet. Lenge mente flere kunsthistorikere at man kunne se sykdommen i Hertervigs bilder. Ifølge Holger Koefoed, i Lars Hertervig. Lysets maler (1984), ble kunsten for Hertervig «et sårt tiltrengt fluktsted, et sted han kunne være helt seg selv.»

«Hertervig ble den norske van Gogh. Hans liv var et typisk eksempel på en moderne kunstnerskjebne; fattig og misforstått av sin samtid, men med en posthum berømmelse, - og da med sinnslidelsen som en ekstra interessant ingrediens», skriver Koefoed. Koefoed mente at denne kunstnermyten ble skapt for å dekke over den trakasseringen Hertervig ble utsatt for mens han levde.

I nyere tid mener mange at Hertervigs, på den tid mer utradisjonelle gjengivelser av naturen, heller var en fornyelse av den romantiske kunsten og et pek framover mot modernismen og kunstnere som Paul Gaugin.

Hertervig var tidlig innlagt på Gaustad i Oslo. Han ble til slutt skrevet ut som «uhelbredelig syk» og flyttet hjem til Stavanger og deretter Tysvær, avhengig av fattigkassa, på grunn av sin håpløse og stigmatiserte diagnose. Mange ville hjelpe kunstneren økonomisk, men han nektet å ta imot gaver.

«(…) sykdommen førte til at Hertervig ble stengt ute fra den samtidige kunst og kunstutvikling, i Norge så vel som i utlandet.» skriver Magne Malmanger i Lars Hertervig. Det ytre og det indre landskap (1992).

Det kan ha vært denne isolasjonen fra resten av kunstverden, og verden for øvrig, som bidro til å gjøre Hertervigs bilder spesielle. Han gikk inn for å dyrke egne naturopplevelsene i maleriene fra hjemtraktene og fikk lite impulser fra andre. (Se Hertervigs bilder under)

Fra Tysvær (1867), av Lars Hertervig. Foto: Nasjonalmuseet.

Kystparti (1855), av Lars Hertervig. Foto: Nasjonalmuseet.

Vårsildfiske (1866), av Lars Hertervig. Foto: Nasjonalmuseet.

Hjemmelaget «papir»

De siste 30 år av sitt liv hadde ikke Hertervig lenger råd til å male med olje på lerret. Arbeidene fra disse årene er utført med akvarell og gouache på papirer som egentlig var bestemt til andre formål, som innpakningspapir, tobakkspapir, tapetbiter eller avispapir. I enkelte av bildene bygger han opp tykke bunner av lag på lag med biter av ulike papirer som han limer sammen med rugmelsklister som han hadde kokt selv.

Mot slutten livnærte Hertervig seg av å hogge ved og ved å gjøre ulike praktiske oppdrag for andre i Tysvær. Han dekorerte også møbler. Hertervig bodde alene hele livet og døde i Stavanger i 1902.

Hertervig har inspirert kunstnere som Rolf Nesch, Frans Widerberg og danske Per Kirkeby. Jon Fosse har skrevet en roman om kunstneren, som også har blitt til en opera. Det har blitt laget teater, poesi og flere sanger om kunstnerens liv og om selve kunsten. Til tross for at han har inspirert mange i ettertiden, fikk Hertervig aldri selv oppleve å virkelig bli anerkjent som kunstner i sin egen tid.I det nye Nasjonalmuseet vil Lars Hertervig få en sentral plass i samlingspresentasjonen, i et rom sammen med blant andre J.C. Dahl, Knud Baade og August Cappelen. Her skal du kunne sitte ned, i fred og ro, og nyte naturen.

Denne artikkelen er tidligere publisert i en annen versjon på nasjonalmuseet.no

Kilder:
• Ellen Lerberg, senior kurator formidling i Nasjonalmuseet
• Holger Koefoed, 1984, Lars Hertervig. Lysets maler.
• Reidar Nedrebø & Anne Grete Honerød (red), 1992, Det ytre og det indre landskap.
• Peter Nørgaard Larsen & Sven Bjerkhof (red.), 2007, Naturens speil. Nordiske landskap 1840–1910. [Utstillingskatalog]
• snl.no/nyromantikken
• nbl.snl.no/Lars_Hertervig
• no.wikipedia.org/wiki/Lars_Hertervig
• nkl.snl.no/Lars_Hertervig
Se alle digitaliserte verk av Lars Hertervig i Nasjonalmuseets samling.